04 Faculty of Medicine > Medical Education > Institute for Medical Education > Education and Media Unit (AUM)

Up a level
Export as [feed] RSS
Group by: Date | Name | Item Type | Refereed | No Grouping
Jump to: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
Number of items at this level: 218.

2023

Felber, Sibylle J; Guffi, Tommaso; Brem, Beate G; Schmitz, Felix M; Schnabel, Kai P; Guttormsen Schär, Sissel; Eychmüller, Steffen; Zambrano, Sofia C (2023). Talking about dying and death: Essentials of communicating about approaching death from the perspective of major stakeholders. (In Press). Palliative & Supportive Care, pp. 1-10. Cambridge University Press 10.1017/S1478951523001621

Lerch, S.P.; Bussmann, Y.; de la Croix, A; Huwendiek, S.; Macdonald, M. A.; Maurer, D. K.; Metry, B.; Schlegel, C.; Schnabel, K.; Walther, J.; Watzek, D.; Wagner, I.; Lörwald, A. C. (30 September 2023). Teaching Trust: Educational ingredients that stimulate trustful patient relationships (Unpublished). In: Gemeinsamer Kongress der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Psychologie und der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Soziologie. Giessen. 30.09.2023.

Feron, Leon; Schnabel, Kai P.; Schüttpelz-Brauns, Katrin (29 September 2023). Die Münze ist gefallen oder warum sich die Auswahl des Randomisierungsverfahrens nach den Voraussetzungen des Experimentes richtet. In: Schüttpelz-Brauns, Katrin; Böhm-Fischer, Annina; Krause, Bodo (eds.) Workshop des Zentrums für empirische Evaluationsmethoden e. V. Empirische Evaluationsmethoden: Vol. 25 (pp. 7-18). Berlin: ZeE Verlag

de la Rosa, Melanie; Guttormsen, Sissel; Schmitz, Felix Michael (15 September 2023). Die Motivation von Fachkräften im Gesundheitswesen, an strukturierten akademischen Weiterbildungsprogrammen (Continuing Professional Development (CPD)) teilzunehmen, beeinflussende Faktoren. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/23gma023

Kissling, Claudia; Bachmann, Cadja; Hempel, Linn; Hitzblech, Tanja; Mauer, Daniela; Pittroff, Sylvia Irene Donata; Sennekamp, Monika; Philipp, Swetlana (15 September 2023). Longitudinale Kommunikationscurricula – wie kann vertikale und horizontale Integration gelingen? In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/23gma281

Mews, Claudia; Schönefeld, Eva; Pinilla, Severin; Bauer, Daniel; Schmitz, Felix Michael; Brunk, Irene; Nachtschatt, Ulrike; Ludwig, Sabine (15 September 2023). Rassismus in der medizinischen Ausbildung - Erarbeitung eines Positionspapieres. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) (Abstractband) (p. 244). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/23gma297

Peters, Tim; Bauer, Daniel; Fritz, Angelika Hiroko; Hahn, Sandra; Pippel, Elvira; Reck, Loretta; Schönbauer, Andrea; Strohmer, Renate; Thrien, Renate; Weber, Michael; Weiß, Miriam; Zimmermann, Anja (15 September 2023). Standardisiertes Rollenskript für den Einsatz von Simulationspersonen – ein Design Template. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) (Abstractband) (p. 29). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/23gma029

Gartmeier, Martin; Benson, Sven; Fabry, Götz; Mauer, Daniela; Pittroff, Sylvia Irene Donata; Schnabel, Kai; Berberat, Pascal O.; Schick, Kristina (14 September 2023). Interfakultäre Entwicklung und Transfer digitaler Lehrmaterialien zur Förderung ärztlicher kommunikativer Kompetenzen. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/23gma280

Schmitz, Felix Michael; Mitchell, Sharon; Hitzblech, Tanja; Buzzi, Ann-Lea; Guttormsen, Sissel (14 September 2023). Zur Abklärung und Kommunikation genetischer Risiken und Testverfahren unter Berücksichtigung gemeinsamer Entscheidungsfindung: Resultate einer Prä-Post-Studie zur Wirksamkeit eines Online-Lernangebots (#116) (Unpublished). In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Osnabrück. 14. - 16.09.2023.

Brem, Beate G; Hoelzer, Henrike; Blatt, Benjamin; Ruba, Emily; Miller, Jane L; Smith, Cathy M (2023). Advancing professionalization in human simulation: perspectives of SP educators from around the world on the Association of SP Educators Standards of Best Practice. International Journal of Healthcare Simulation, pp. 1-11. Adi Health + Wellness 10.54531/lwzg2521

Guffi, Tommaso; Brem, Beate; Felber, Sibylle Jeanine; Schmitz, Felix M.; Schnabel, Kai P.; Guttormsen Schär, Sissel; Eychmüller, Steffen; Zambrano, Sofia C. (April 2023). Identifying the essentials of communicating about imminent death from key stakeholders' perspectives. Patent education and counseling, 109(Supplement), p. 13. Elsevier 10.1016/j.pec.2022.10.039

Brem, Beate G.; Bauer, Daniel; Hitzblech, Tanja; Schnabel, Kai P. (17 March 2023). Ausbildung zum Experten in der Arbeit mit Simulationspersonen (SP) – ein praktisches Beispiel. In: 17. Internationales Skills Lab Symposium. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/23isls23

Bauer, Daniel; Wüst, Sandra; Schnabel, Kai (17 March 2023). Die modulare instant Simulationsapotheke im SkillsLab. In: 17. Internationales Skills Lab Symposium. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/23isls38

Bauer, Daniel; Brem, Beate; Strohmer, Renate; Peters, Tim (16 March 2023). Annäherung an ein Rollen-, Aufgaben- und Kompetenzprofil von SP-Trainer:innen. In: 17. Internationales Skills Lab Symposium. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/23isls47

Felber, Sibylle Jeanine; Lerch, Seraina Petra; Bauer, Daniel; Liaudet, Florence; Eychmüller, Steffen; Lörwald, Andrea (2023). Compassion training: Towards a better understanding of patients through self-exposure. Medical education, 57(5), pp. 478-479. Wiley 10.1111/medu.15032

Tierney, T; Fleishman, C; Brem, B; Kachur, E; Smith, C; Arrancibia, C (2023). Diverse responses to equity, diversity and social justice: a global perspective (Unpublished). In: 22nd Annual Conference of the Association of SP educators. Portland. 04.-07.06.2023.

Brem, B; Hoelzer, H; Blatt, B; Ruba, E; Miller, LJ; Smith, CM (2023). International views on ASPEs Standards of Best Practice in working with simulated participants (Unpublished). In: 22nd Annual Conference of the Association of SP educators. Portland. 04.-07.06.2023.

Mitchell, Sharon; Phaneuf, Julien-Carl; Astefanei, Silvia Matilda; Guttormsen, Sissel; Wolfe, Amy; de Groot, Esther; Sehlbach, Carolin (2023). A Changing Landscape for Lifelong Learning in Health Globally. Journal of CME, 12(1), p. 2154423. 10.1080/21614083.2022.2154423

2022

Brem, Beate Gabriele; Hitzblech, Tanja (17 September 2022). „Best Evidence Guides” und „Standards of Best Practice” in der Arbeit mit Simulationspersonen – wozu soll das gut sein? In: Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) und des Arbeitskreises zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/22gma256

Peters, Tim; Thrien, Christian; Zimmermann, Anja; Borgmann, Susanne; Hitzblech, Tanja (17 September 2022). Methode Simulationspersonen – Quo Vadis? Zwischen Standardisierung und Freiheit. In: Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) und des Arbeitskreises zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/22gma227

Schmitz, Felix Michael; Felber, Sibylle Jeanine; Buzzi, Ann-Lea; Schnabel, Kai Philipp; Eychmüller, Steffen; Brem, Beate; Zambrano, Sofia; Guttormsen, Sissel (16 September 2022). Über das Sterben sprechen: Zur Wirksamkeit eines Blended-Learning-Angebots für den deutschsprachigen Raum. In: Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) und des Arbeitskreises zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/22gma076

Schmitz, Felix Michael; Buzzi, Ann-Lea; Schnabel, Kai; Berger, Joana; Roten, Fredy-Michel; Peng-Keller, Simon; Brem, Beate; Guttormsen, Sissel (16 September 2022). Die Exploration spiritueller Ressourcen in Patientengesprächen: Ergebnisse zum Nutzen eines webbasierten Lernmoduls. In: Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) und des Arbeitskreises zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/22gma077

Schmitz, Felix Michael; Buzzi, Ann-Lea; Schnabel, Kai Philipp; Berger, Joana; Roten, Fredy-Michel; Peng-Keller, S; Brem, Beate; Guttormsen, Sissel (15 September 2022). Die Exploration spiritueller Ressourcen in Patientengesprächen: Ergebnisse zum Nutzen eines webbasierten Lernmoduls. German medical science. German Medical Science

Felber, Sibylle Jeanine; Guffi, Tommaso; Brem, Beate; Schmitz, Felix Michael; Schnabel, Kai; Guttormsen, Sissel (7 September 2022). Identifying the essentials of communicating about imminent death from key stakeholders’ perspectives (Unpublished). In: International Conference on Communication in Healthcare 2022. Glasgow. 05.09.-09.09.2022.

Miller, Jane; Smith, Cathy; Hölzer, Henrike; Blatt, Benjamin; Brem, Beate G. (7 September 2022). Can We Agree on Standards? International Voices in Simulated Patient Education. Patient education and counseling, 109(Supplement), p. 1. Elsevier Ireland 10.1016/j.pec.2022.10.015

Bauer, Daniel; Germano, Miria; Stierlin, Johanna; Schnabel, Kai (2 September 2022). Keeping the eye on the ball: Artificial eyes to extend a fundoscopy simulator (Unpublished). In: 7th Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Healthcare (SPSIM). Lausanne. 31.08.-02.09.2022.

Brem, Beate Gabriele; Hitzblech, Tanja (1 September 2022). Working with Simulated Participants online without putting them "on the line". In: 7th Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Healthcare (SPSIM) (pp. 63-64). Lausanne: HESAV

Peters, Tim; Bauer, Daniel; Borgmann, Susanne; Hempel, Linn (31 August 2022). Simulated patients and stereotypes – How to deal with diversity in human simulation. In: 7th Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Healthcare (SPSIM) (pp. 59-60). Lausanne: HESAV

Peters, Tim; Bauer, Daniel; Brem, Beate; Eberz, Peter; Goerges, Ulf; Schwarz, Laura; Weckmann, Gesine; Thrien, Christian (31 August 2022). Quality assurance of role portrayal of simulated patients - The current status of a multicenter qualitative-exploratory study. In: 7th Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Healthcare (SPSIM). Lausanne: HESAV

Tierny, T; Fleishman, C; Arancibia, C; Abe, K; Blatt, J; Brem, B; Al-Ajmi, R M; Smith, C (June 2022). Learning from Failure – An Important Step in Innovation (Unpublished). In: 21st Annual Conference of the Association of SP educators. New Orleans. 26.06.-29.06.2022.

Bauer, Daniel; Dysli, Chantal; Germano, Miria; Stierlin, Johanna; Schnabel, Kai (19 March 2022). Mit Augenmass! Erweiterung eines Fundoskopie-Simulators um Kunstaugen zur Darstellung von Pathologien des vorderen Augenabschnittes. In: 16. Internationales Skills Lab Symposium. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/22isls11

Schnabel, Kai (19 March 2022). Standardisierung in der Eidgenössischen clinical skills Prüfung, Humanmedizin. In: 16. Internationales Skills Lab Symposium. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/22isls03

Wüst, Sandra; Meyer-Massetti, Carla Verena; Jenkinson, Stephen Philip; Wüthrich, Erika; Aubert, Carole Elodie; Panchaud Monnat, Alice Elke Martine; Moutzouri Beifuss, Elisavet; Luginbühl, Sonja Katharina; Schnabel, Kai; Streit, Sven; Schröder, Verena; Bauer, Daniel (18 March 2022). Mit dem Zipperlein direkt in die Apotheke: Konzeption und Umsetzung eines Clinical Skills Trainings für Student:innen der Pharmazie. In: 16. Internationales Skills Lab Symposium. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/22isls28

Fischer, Volkhard; Bauer, Daniel (18 March 2022). Das mündliche Staatsexamen im Lichte von Kane’s Rahmenwerk. Überlegungen zur Validierung der mündlichen Prüfung (M3) als Schlussstein des Medizinstudiums (Unpublished). In: Symposium „Das neue Medizinstudium von A(PT) bis Z (-Curriculum)“. Bochum. 17.03.-18.03.2022.

Hitzblech, Tanja; Brem, Beate; Bauer, Daniel; Schröder, Verena; Meyer-Massetti, Carla Verena; Schnabel, Kai (18 March 2022). Fragen Sie Ihren Arzt oder Apotheker! Training patientenzentrierten Kommunikation für Studierende der Pharmazie. In: 16. Internationales Skills Lab Symposium. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/22isls27

2021

Bauer, Daniel; Tolks, Daniel (17 September 2021). Ablenkungen in simulations-basierten Prüfungen: Was können wir von der Gaming-Forschung lernen? In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21gma164

Hitzblech, Tanja; Brem, Beate; Bauer, Daniel; Schröder, Verena; Meyer-Massetti, Carla; Woermann, Ulrich; Schnabel, Kai (16 September 2021). Fragen Sie Ihren Arzt oder Apotheker! – Patientenzentrierte Kommunikation in der Apotheke. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) (pp. 7-8). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21gma007

Schlegel, Claudia; Germano, Miria; Droz, Monika; Schär, Urs-Beat; Schnabel, Kai; Bauer, Daniel (16 September 2021). Was im Herzen brennt, man im Gesicht erkennt: Personalisierte High-Fidelity Manikins in Pflege-Simulationen. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21gma317

Fischer, Volkhard; Bauer, Daniel (15 September 2021). Die Anwendung von Kane’s Validierungs-Framework auf Prüfungen im Medizin-/Zahnmedizinstudium im deutschsprachigen Raum. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21gma158

Schmitz, Felix Michael; Bauer, Daniel; Schnabel, Kai Philipp; Woermann, Ulrich; Guttormsen, Sissel (September 2021). Lernen mit Anwendungsbeispielen als Vorbereitung für simulierte Patientengespräche: Optimierung des Lerneffekts mithilfe von Annotationen. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21gma067

Schüttpelz-Brauns, Katrin; Schnabel, Kai P.; Stosch, Christoph (September 2021). Neue Einsatzgebiete von Schauspielern in Aus-, Fort- und Weiterbildung in diversen Gesundheitsberufen. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21gma177

Felber, Sibylle J.; Guffi, Tommaso; Brem, Beate; Schmitz, Felix M.; Schnabel, Kai; Guttormsen Schär, Sissel; Eychmüller, Steffen; Zambrano, Sofia C. (September 2021). Über’s Sterben sprechen: Das Wesentliche der Kommunikation über den nahenden Tod aus unterschiedlichen Perspektiven. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21gma077

Brem, Beate Gabriele; Lüscher, Katharina Tendai; Schmitz, Felix Michael; Schnabel, Kai Philipp; Peng-Keller, Simon; Guttormsen, Sissel (September 2021). Welche Haltung haben Medizinstudierende in Hinblick auf den Einbezug spiritueller Aspekte von Krankheit und Leiden in Patientengespräche? In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21gma064

Lörwald, Andrea Carolin; Beatty, Ingeborg; Brem, Beate; Herrmann-Werner, Anne; Hitzblech, Tanja; Loda, Teresa; Schlegel, Claudia; Schnabel, Kai; Stricker, Daniel; Waldner, Noemi; Huwendiek, Sören (September 2021). Entwicklung und Validierung einer Checkliste zur Bewertung von Medizin- und Pflegestudierenden aus Sicht von Simulationspatient*innen in OSCEs. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21gma070

Kienle, Rolf; Hitzblech, Tanja; Freytag, Julia; Sehy, Victoria (September 2021). Das Visitengespräch als Lerninhalt im Medizinstudium. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21gma276

Schlegel, Claudia; Germano, Miria; Droz, Monika; Schär, Urs-Beat; Schnabel, Kai; Bauer, Daniel (30 June 2021). The Personalized High-Fidelity Manikin (Unpublished). In: 2021 ASPE Annual Conference. Virtual. 28.6.-30.6.2021.

Bauer, Daniel; Lörwald, Andrea C.; Wüst, Sandra; Beltraminelli, Helmut; Germano, Miria; Michel, Adrian; Schnabel, Kai P. (2021). Development, production and evaluation of 2-dimensional transfer tattoos to simulate skin conditions in health professions education. BMC medical education, 21(1), p. 350. BioMed Central 10.1186/s12909-021-02763-z

Krings, Rabea; Feller, Sabine; Wittwer, Ivana; Schnabel, Kai; Steinlin, Maja; Huwendiek, Sören (2021). Elementary school children as standardized patients in a summative OSCE - A mixed-method study according to the Ottawa criteria for good assessment. Medical teacher, 43(10), pp. 1170-1178. Taylor & Francis 10.1080/0142159X.2021.1918656

Bauer, Daniel; Schnabel, Kai; Lörwald, Andrea (19 March 2021). Ein Schritt Richtung Gender-Gerechtigkeit: Periodenprodukte kostenlos im SkillsLab. In: 15. Internationales Skills Lab Symposium. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21isls02

Brem, Beate; Peng-Keller, Simon; Schnabel, Kai P.; Guttormsen Schär, Sissel (19 March 2021). Einbezug ganzheitlicher Behandlungs- und Pflegestrategien in die Patientenversorgung: Vermittlung eines Kommunikationsmodells zur "Spiritual Care" mittels blended learning: ein Pilotprojekt. In: 15. Internationales Skills Lab Symposium. Abstractband. German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21isls21

Hempel, Linn; Kienle, Rolf; Kiessling, Claudia; Löffler-Stastka, Henriette; Philipp, Swetlana; Rockenbauch, Katrin; Schnabel, Kai; Zimmermann, Anja (2021). Special issue on teaching social and communicative competences - status quo. GMS Journal for Medical Education, 38(3) German Medical Science 10.3205/zma001468

Brem, Beate; Schnabel, Kai Philipp; Woermann, Ulrich; Hari, Roman; Pless, Anina (2021). "Telephone consultation for medical emergencies" - development, implementation and evaluation of a course in identifying and handling medical emergencies via telephone for 5th year medical students. GMS Journal for Medical Education, 38(3), Doc63. German Medical Science 10.3205/zma001459

Pless, Anina; Hari, Roman; Brem, Beate; Woermann, Ulrich; Schnabel, Kai (2021). Using self and peer video annotations of simulated patient encounters in communication training to facilitate the reflection of communication skills: an implementation study. GMS Journal for Medical Education, 38(3), Doc55. German Medical Science 10.3205/zma001451

Guttormsen, Sissel; Schnabel, Kai (eds.) (2021). DocCom.Deutsch. Die Lernplattform für Kommunikation im Gesundheitswesen. Institut für Medizinische Lehre

Bachmann, C.; Kropf, R.; Biller, S.; Schnabel, K. P.; Junod Perron, N.; Monti, M.; Berendonk, C.; Huwendiek, S.; Breckwoldt, J. (2021). Development and national consensus finding on patient-centred high stakes communication skills assessments for the Swiss Federal Licensing Examination in Medicine. Patient education and counseling, 104(7), pp. 1765-1772. Elsevier Ireland 10.1016/j.pec.2020.12.003

Kienle, Rolf; Freytag, Julia; Lück, Susanne; Eberz, Peter; Langenbeck, Sylke; Sehy, Victoria; Hitzblech, Tanja (2021). Communication skills training in undergraduate medical education at Charité - Universitätsmedizin Berlin. GMS Journal for Medical Education, 38(3), Doc56. German Medical Science 10.3205/zma001452

Golz, Christoph; Richter, Dirk; Lüthi, Nick; Rapphold, Benjamin D. (2021). E-Learning in der Psychiatrie. Psychiatrische Pflege, 6(3), pp. 23-27. Hogrefe 10.1024/2297-6965/a000359

Felber, S.J.; Zambrano, S.C.; Guffi, T.; Brem, B.; Schmitz, F.M.; Schnabel, K.; Guttormsen Schär, S.; Eychmüller, S. (2021). The essentials of communicating about approaching death: Development of a communication model. Palliative medicine, 35(1A), pp. 188-189. Sage

2020

Bauer, Daniel; Lahner, Felicitas-Maria; Huwendiek, Sören; Schmitz, Felix M.; Guttormsen, Sissel (2020). An overview of and approach to selecting appropriate patient representations in teaching and summative assessment in medical education. Swiss medical weekly, 150(w20382), w20382. EMH Media 10.4414/smw.2020.20382

Bauer, Daniel; Germano, Miria; Stierlin, Johanna; Brem, Beate; Stöckli, Yvette; Schnabel, Kai P. (2020). Delivering a geriatric OSCE station in times of Covid-19 using makeup artistry. GMS Journal for Medical Education, 37(7), Doc89. German Medical Science 10.3205/zma001382

Fritsche, Vivien; Siol, Anna Franziska; Schnabel, Kai P.; Bauer, Daniel; Schubert, Johanna; Stoevesandt, Dietrich (2020). Use of simulation patients in the third section of the medical examination. GMS Journal for Medical Education, 37(7), Doc90. German Medical Science 10.3205/zma001383

Brem, Beate Gabriele; Plüer, Jael; Schnabel, Kai Philipp; Peng-Keller, Simon; Guttormsen Schär, Sissel; Schmitz, Felix Michael (18 November 2020). Fokusgruppenstudie zur Validierung eines "spiritual-care" Gesprächsmodells. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) (p. 46). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/20gma059

Lüer, Sonja; Schmitz, Felix; Guttormsen Schär, Sissel; Woermann, Ulrich (18 November 2020). The simulated physician – a novel concept in communication training. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/20gma061

Bauer, Daniel; Brem, Beate; Guttormsen, Sissel; Woermann, Ulrich; Schnabel, Kai (2020). How Covid-19 accelerated the Digitization of Teaching in the Medical Program at the University of Bern. Bulletin VSH-AEU, 46(3/4), pp. 3-8. Vereinigung der Schweizerischen Hochschuldozierenden

Zupanic, Michaela; Kreuer, Jelena; Bauer, Daniel; Nouns, Zineb; Ehlers, Jan P.; Fischer, Martin R. (2020). Spontaneously retrievable knowledge of German general practitioners depending on time since graduation, measured with the progress test medicine. GMS Journal for Medical Education, 37(5), Doc49. German Medical Science 10.3205/zma001342

Thrien, Ch; Götz, F; Härtl, A; Kiessling, C; Graupe, T; Preusche, I; Pruskil, S; Schnabel, Kai; Sennekamp, M; Rüttermann, S; Wünsch, A (2020). Feedback in medical education – a workshop report with practical examples and recommendations. GMS Journal for Medical Education, 37(5) German Medical Science 10.3205/zma001339

Schmidt, Thorsten; Gazou, Anastasia; Rieß, Angelika; Rieß, Olaf; Grundmann-Hauser, Kathrin; Falb, Ruth; Schadeck, Malou; Heinrich, Tilman; Abeditashi, Mahkameh; Schmidt, Jana; Mau-Holzmann, Ulrike A.; Schnabel, Kai P. (2020). The impact of an audience response system on a summative assessment, a controlled field study. BMC medical education, 20(1), p. 218. BioMed Central 10.1186/s12909-020-02130-4

Lüthi, Lisa; Jeker, Lia; Woermann, Ulrich; Hari, Roman; Hofer, Matthias (2020). [e-Learning: Basics of Sonography. Development of a Nationwide Entry-Level Module for Ultrasound Training in Switzerland]. Praxis - schweizerische Rundschau für Medizin, 109(8), pp. 572-576. Hogrefe 10.1024/1661-8157/a003505

Monti, Matteo; Klöckner-Cronauer, Christina; Hautz, Stephanie C.; Schnabel, Kai P.; Breckwoldt, Jan; Junod-Perron, Noëlle; Feller, Sabine; Bonvin, Raphael; Huwendiek, Sören (2020). Improving the assessment of communication competencies in a national licensing OSCE: lessons learned from an experts’ symposium. BMC medical education, 20(1), p. 171. BioMed Central 10.1186/s12909-020-02079-4

Berndt, Markus; Thomas, Franziska; Bauer, Daniel; Härtl, Anja; Hege, Inga; Kääb, Stefan; Fischer, Martin R.; Heitzmann, Nicole (2020). The influence of prompts on final year medical students' learning process and achievement in ECG interpretation. GMS Journal for Medical Education, 37(1), Doc11. German Medical Science 10.3205/zma001304

2019

Bonvin, Raphael; Nendaz, Mathieu; Frey, Peter; Schnabel, Kai; Huwendiek, Sören; Schirlo, Christian (2019). Looking back: twenty years of reforming undergraduate medical training and curriculum frameworks in Switzerland. GMS Journal for Medical Education, 2019 German Medical Science 10.3205/zma001272

Kiessling, Claudia; Rotthoff, Thomas; Schnabel, Kai P.; Stosch, Christoph; Begenau, Jutta (2019). 20 years of model curricula in German-speaking countries. GMS Journal for Medical Education, 36(5) German Medical Science 10.3205/zma001273

Himmelbauer, Monika; Bauer, Daniel; Finsterer, Sonja; März, Maren; Arias, Johann (27 September 2019). Die Zukunft des Prüfungswesens: Umfrage zu Herausforderungen an den Medizinischen Fakultäten/Universitäten im deutschsprachigen Raum 2018. In: Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), des Arbeitskreises zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ) und der Chirurgischen Arbeitsgemeinschaft Lehre (CAL). Düsseldorf: German Medical Science 10.3205/19gma052

Trendafilov, Nace; Bauer, Daniel; Wüst, Sandra; Schnabel, Kai; Beltraminelli, Helmut (12 September 2019). Graduate level medical students’ ability to detect and address incidental melanoma in a simulation study. In: 6th Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Healthcare (SPSIM) (p. 32). Bern: BFH

Rapphold, Benjamin David; Wüst, Sandra; Germano, Miria; Schnabel, Kai; Brem, Beate; Bauer, Daniel (11 September 2019). From Acne to Zoster - Opportunities of Moulage Techniques in Nursing Education. In: 6th Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Healthcare (SPSIM). Bern: BFH

Bauer, Daniel; Schnabel, Kai (2019). Position of the advisory and executive board of the German Association for Medical Education (GMA) regarding the "masterplan for medical studies 2020". GMS Journal for Medical Education, 36(4), Doc46. German Medical Science 10.3205/zma001254

Romeike, B.; Schnabel, Kai (2019). [Pathology didactics : Development and pilot study of a pathology didactics curriculum (PaDiCu)]. Der Pathologe, 40(2), pp. 169-171. Springer 10.1007/s00292-018-0557-0

Brem, Beate G.; Schnabel, Kai P.; Woermann, Ulrich (March 2019). Haltungen und Einstellungen in der Arzt-Patient Kommunikation – Wie kann man das vermitteln? In: 14. Internationales SkillsLab Symposium (p. 20). Düsseldorf: German Medical Science 10.3205/19isls032

Zupanic, Michaela; Ehlers, Jan P; Fricke, Julia; Gerken, Ruth-Marie; Hofmann, Marzellus; Nitsche, Janina; Fischer, Martin R; Bauer, Daniel (2019). Qualitative studies on the implicit criteria during the individualized selection procedure for the medical studies at the University of Witten/Herdecke (UW/H). GMS Journal for Medical Education, 36(1) German Medical Science 10.3205/zma001211

2018

Zupanic, Michaela; Ehlers, Sybille; Bauer, Daniel; Hofmann, Marzellus; Ehlers, Jan (21 September 2018). Was prüft der Modified Essay Questions Test an der Universität Witten/Herdecke? In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/18gma116

Lahner, Felicitas-Maria; Bauer, Daniel; Lörwald, Andrea Carolin; Müller, Tjark; Guttormsen, Sissel; Fischer, Martin R; Huwendiek, Sören (21 September 2018). Der Einfluss unterschiedlicher Bewertungsschlüssel für Kprim Fragen auf die Messgenauigkeit um die Bestehensgrenze. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/18gma170

Fischer, Volkhard; Bauer, Daniel (20 September 2018). Valide Prüfungen: Erarbeitung eines ersten Musterszenarios. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/18gma375

Himmelbauer, Monika; März, Maren; Bauer, Daniel (19 September 2018). Der PTM (Progress Test Medizin) zur Förderung von studentischer Selbstreflexion: Entwicklung einer Best Practice Feedback-Routine. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/18gma387

Lahner, Felicitas-Maria; Lörwald, Andrea Carolin; Bauer, Daniel; Guttormsen, Sissel; Fischer, Martin R; Huwendiek, Sören (29 August 2018). Influence of Different Scoring Algorithms for Multiple True-False Items on the Measurement Precision of Multiple Choice Exams. In: AMEE Conference (pp. 801-802). Dundee: Association for Medical Education in Europe

Ehlers, Jan P; Hofmann, Marzellus; Fricke, Julia; Fischer, Martin R; Bauer, Daniel; Zupanic, Michaela (27 August 2018). Implicit criteria of the medical student entry selection process at Witten/Herdecke University. In: AMEE Conference. Dundee: Association for Medical Education in Europe

Lahner, Felicitas-Maria; Lörwald, Andrea Carolin; Bauer, Daniel; Nouns, Zineb Miriam; Krebs, René; Guttormsen, Sissel; Fischer, Martin R.; Huwendiek, Sören (2018). Multiple true–false items: a comparison of scoring algorithms. Advances in health sciences education, 23(3), pp. 455-463. Springer 10.1007/s10459-017-9805-y

Lörwald, Andrea Carolin; Bauer, Daniel; Lahner, Felicitas-Maria; Greif, Robert; Berendonk, Christoph; Norcini, John; Huwendiek, Sören (2018). The Authors reply: Factors influencing the educational impact of mini-CEX and DOPS. Medical teacher, 40(8), p. 868. Taylor & Francis 10.1080/0142159X.2018.1450940

Brem, Beate; Smith, C.; Schlegel, C. (August 2018). Ensuring high quality standardized/simulated patient (SP) role portrayal (Unpublished). In: AMEE Conference. Basel. 25. - 29.8.2018.

Kiessling, Claudia; Winkelmann, Andreas; Lahner, Felicitas-Maria; Bauer, Daniel (2018). When predicting item difficulty, is it better to ask authors or reviewers? Medical education, 52(5), pp. 571-572. Wiley 10.1111/medu.13570

Brem, Beate; Bauer, Daniel; Schnabel, Kai (24 March 2018). "Passing the smell test." Should we add scents to simulation? In: 13th International Skills Lab Symposium (p. 17). Maribor: University of Maribor, Faculty of Medicine

Bauer, Daniel; Lörwald, Andrea Carolin; Wüst, Sandra; Beltraminelli, Helmut; Schnabel, Kai (23 March 2018). Modern Medical Moulage in Health Professions Education. In: 13th International Skills Lab Symposium (pp. 22-23). Maribor: University of Maribor, Faculty of Medicine

Bachmann, Cadja; Simmenroth, A; Schnabel, Kai (2018). Qualitätssicherung in der Fallentwicklung und Falldarstellung. In: Peters, Tim; Thrien, Christian (eds.) Simulationspatienten. Handbuch für die Aus- und Weiterbildung in medizinischen und Gesundheitsberufen (pp. 113-121). Hogrefe

Junod Perron, N.; Klöckner Cronauer, C.; Hautz, S. C.; Schnabel, Kai; Breckwoldt, J.; Monti, M.; Huwendiek, Sören; Feller, Sabine (2018). How do Swiss medical schools prepare their students to become good communicators in their future professional careers: a questionnaire and interview study involving medical graduates, teachers and curriculum coordinators. BMC medical education, 18(1), p. 285. BioMed Central 10.1186/s12909-018-1376-y

Zhongg, V.J.; Woermann, Ulrich; Gröhbiel, U (2018). The Use of Video Annotation in the Review of Simulated Patients’ Feedback Giving (Unpublished). In: AMEE Conference. Basel. 25. - 29.8.2018.

2017

Schnabel, Kai (4 December 2017). Quo vadis Medizinstudium? (Unpublished). In: Eröffnung des Medizindidaktischen Zentrums Leipzig. Leipzig. 4.12.2017.

Sonntag, Ulrike; Peters, Harm; Schnabel, Kai; Breckwoldt, Jan (2017). 10 years of didactic training for novices in medical education at Charité. GMS Journal for Medical Education, 34(4) German Medical Science 10.3205/zma001116

Guttormsen, Sissel; Langewitz, W.; Schnabel, Kai (October 2017). „DocCom.Deutsch“ Ein videobasiertes Instrument zum Kommunikationstraining in Gesundheitsberufen (Unpublished). In: Jahrestagung der internationalen Gesellschaft für Gesundheit und Spiritualität: Spiritual Care im Kontext Chronischer Erkrankungen und Schmerzen. Universität Zürich. 27./28.10.2017.

Sauter, Thomas; Schnabel, Kai; Bauer, Daniel; Exadaktylos, Aristomenis; Brodmann Maeder, Monika; Hautz, Wolf (October 2017). Vom Studenten zum Teammitglied: Ein Flipped classroom Konzept zur Integration Studierender in interprofessionelle Simulations-Teamtrainings in der Notfallmedizin (Unpublished). In: Interdisziplinäres Symposium zur Simulation in der Medizin (InSiM). Dresden. 12.10.-14.10.2017.

Wüst, Sandra; Brem, Beate; Bauer, Daniel; Christen, Regina; Schnabel, Kai (23 September 2017). Qualitätskriterien zum Einsatz von Moulagen an OSCE-Prüfungen. In: Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) und des Arbeitskreises für die Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House

Bauer, Daniel; Behrends, Marianne; Bischoff, Thomas; Braun, Barbara; Dobbelstein, Matthias; Fischer, Martin R; Franz, Stefan; Kühl, Susanne; Mack, Monika; Marschollek, Michael; Schmidt, Tobias; Stiller, Gerald; Tolks, Daniel (20 September 2017). Lehrvideos und freie Online-Ressourcen - Nutzung im Inverted Classroom und Verbreitung in offener Plattform. In: Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) und des Arbeitskreises für die Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House

Krings, Rabea; Feller, Sabine; Schnabel, Kai; Kroiss, Sabine; Steinlin, Maja; Huwendiek, Sören (29 August 2017). Evaluation of fairness, feasibility, acceptance, realism and educational impact of the involvement of elementary school children as standardized patients as perceived by different stakeholders in a summative OSCE: results from 2016 and 2017. In: AMEE. Helsinki. 29.8.2017.

Härtl, Anja; Schmidt, Anita; Bayer, Yasmin; Berberat, Pascal; Fehr, Alexander; Hesse, Alexandra; Fischer, Martin; Kohlbeck, Christina; Bauer, Daniel (2017). Die Entwicklung und Implementierung des Zertifikats Medizindidaktik der Bayerischen Universitäten des Kompetenznetzes Medizinlehre Bayern. In: Kordts-Freudinger, Robert; Al-Kabbani, Daniel; Schaper, Niclas (eds.) Hochschuldidaktik im Dialog. Beiträge der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (dghd) 2015. Blickpunkt Hochschuldidaktik: Vol. 131 (pp. 129-146). Bielefeld: Bertelsmann

Drossard, Sabine; Bauer, Daniel; Fischer, Martin R; Kühne-Eversmann, Lisa (2017). [Is the formal quality of multiple choice questions used for continuing medical education influenced by guidelines for authors provided by the publishing houses?]. Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen, 121, pp. 29-35. Elsevier, Urban & Fischer 10.1016/j.zefq.2017.03.015

Bauer, Daniel; Bonvin, Raphael; Breckwoldt, Jan; Bruppacher, Heinz; Schirlo, Christian; Schnabel, Kai (1 April 2017). Assessment of Auscultation Skills with Hybrid Simulation. In: 12. Internationales SkillsLab Symposium. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/17isls24

Schürer-Maly, Cornelia-C; Guder, Walter; Wolf, Edeltraud; Bauer, Daniel; Fried, Roman (2017). Preanalytics: online-training for medical assistants – international study on demand, benefit and sustainability. GMS Zeitschrift zur Förderung der Qualitätssicherung in medizinischen Laboratorien, 8(Doc2) German Medical Science 10.3205/lab000025

Bauer, Daniel; Bonvin, Raphael; Breckwoldt, Jan; Bruppacher, Heinz; Monti, Matteo; Schnabel, Kai (17 March 2017). Hybrid Simulations for the assessment of Swiss medical students' clinical skills. In: 5th Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Healthcare (SPSim) (p. 47). Bern: Institut für Medizinische Lehre

Guttormsen, Sissel; Bauer, Daniel; Breckwoldt, Jan; Huwendiek, Sören; Schnabel, Kai; Schirlo, Christian (2017). GMA Annual Conference 2016 in Bern – Conference Report. GMS Journal for Medical Education, 34(1), Doc2. German Medical Science 10.3205/zma001079

Schlegel, Claudia; Woermann, Ulrich; Herrmann, Gudrun (2017). Interprofessionelle Ausbildung. PADUA, 12(3), pp. 199-202. Hogrefe 10.1024/1861-6186/a000378

Bürki, Fabian Max (2017). Cinemeducation: Entwicklung eines E-Learnings zur Anamneseerhebung. (Dissertation, Universität Bern, Medizinische Fakultät)

2016

Woermann, Ulrich; Weltsch, Lena; Kunz, Alexandra; Stricker, Daniel; Guttormsen, Sissel (2016). Attitude towards and Readiness for Interprofessional Education in Medical and Nursing Students of Bern. GMS Journal for Medical Education, 33(5), Doc73. German Medical Science 10.3205/zma001072

Bauer, Daniel; Huwendiek, Sören; Schnabel, Kai; Guttormsen, Sissel (17 September 2016). Die Interaktivierung der Keynote Beiträge bei der GMA Jahrestagung 2016: Akzeptanz der "Sandwich Keynotes" unter Speakern und Teilnehmenden. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/16gma291

Schmitz, Felix; Schnabel, Kai; Göldlin, Adrian; Woermann, Ulrich; Guttormsen, Sissel (16 September 2016). Which types of web-based worked examples on breaking bad news are most suitable to foster communication skills in 4th year medical students? Results from a randomised field trial. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma134

Romeike, Bernd; Schnabel, Kai; Petersen, Iver (16 September 2016). Entwicklung und Implementierung eines fachspezifischen Didaktik Curriculums für die Pathologie. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma036

Berendonk, Christoph; Schirlo, C; Balestra, G; Bonvin, R; Feller, Sabine; Huber, P; Jünger, E; Monti, M; Schnabel, Kai; Beyeler, Christine; Guttormsen, Sissel; Huwendiek, Sören (16 September 2016). Eidgenössische Prüfung Clinical Skills: Die neue nationale klinisch-praktische Schlussprüfung in Humanmedizin der Schweiz. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma180

Wagner, Felicitas Lony; Feller, Sabine; Schmitz, Felix; Zimmermann, Philippe; Guttormsen, Sissel; Krings, Rabea; Huwendiek, Sören (16 September 2016). Vergleich elektronischer Checklisten mit Papierchecklisten im Rahmen der Clinical Skills Prüfung der Eidgenössischen Prüfung Humanmedizin: Ergebnisse einer Umfrage unter den Prüfenden der letzten zwei Jahre. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma161

Feller, Sabine; Hautz, Stefanie; Schnabel, Kai; Huwendiek, Sören; Klöckner Cronauer, Christina; Junod Perron, Noëlle (16 September 2016). Communication skills training and assessment in undergraduate medical education: medical graduates', raters', and teachers' perspectives. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma170

Krings, Rabea; Feller, Sabine; Wiedemar, Lina; Schnabel, Kai; Steiner, Isabelle; Merz, Franziska; Steinlin, Maja; Kroiss Benninger, Sabine; Brem, Beate; Wagner, Felicitas Lony; Huwendiek, Sören (16 September 2016). Grundschulkinder als standardisierte Patienten in einer regulären summativen OSCE-Prüfung: eine Mixed Method Studie bezüglich Fairness, Akzeptanz, Machbarkeit und „Educational Impact“ aus Sicht der Beteiligten. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma181

Sonntag, Ulrike; Peters, Harm; Schnabel, Kai; Breckwoldt, Jan (16 September 2016). Entwicklung, Implementation und Evaluation eines Basistrainings Lehre für Einsteiger in die Hochschullehre. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma230

Kroiss Benninger, Sabine; Latal, Bea; Holtz, Sepp; Jünger, Ernst; Krings, Rabea; Feller, Sabine; Schnabel, Kai; Huwendiek, Sören (16 September 2016). Schauspiel-Kinder als standardisierte Patienten (SP) in einer formativen OSCE-Prüfung: eine Mixed-Method Studie hinsichtlich Machbarkeit, Fairness, Validität und Lerneffekt. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma257

Brem, Beate; Braun, Norbert; Ferrieri, Giovanni; Michel, Adrian; Woermann, Ulrich; Schnabel, Kai (16 September 2016). Let’s go to Hollywood – Lehre zwischen Wissensvermittlung und Unterhaltung. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma261

Ahlers, Olaf; Schnabel, Kai (16 September 2016). Ressourcen-orientierte Curriculumsentwicklung – neueste Ansätze. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma263

Michel, Adrian; Braun, Norbert; Ferrieri, Giovanni; Woermann, Ulrich; Schnabel, Kai (16 September 2016). Verbesserung der Lebensdauer von medizinischen Modellen durch niederschwellig produzierte Instruktionsvideos. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma267

Schnabel, Kai (16 September 2016). Das Oktopus-Stethoskop; eine preiswerte Alternative zu teuren elektronischen Modellen? In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma268

Pfeiffer, Mona; Fischer, Martin R; Bauer, Daniel (15 September 2016). Dr. med – Was beeinflusst die Forschungsproduktivität während und in den ersten Jahren nach der Promotion? In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma058

Schmidts, Michael; Brem, Beate; Woermann, Ulrich (15 September 2016). Kick-off Workshop: Publizieren und Teilen von „guter Lehre“. Distributionskanäle, Qualitätssicherung, Anreizsysteme. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.2016. 10.3205/16gma013

Tolks, Daniel; Bischoff, Thomas; Bauer, Daniel (14 September 2016). Eine Einführung in die Inverted-Classroom-Methode in der medizinischen Ausbildung. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) (p. 5). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/16gma007

McCormick, J; Wojcik, J; Schmith, C; Picketts, Leanne; Brem, Beate; Errichetti, A (September 2016). Training SPs for Standardization in High Stakes Exams (Unpublished). In: Annual Conference of the Association of Standardized Patient Educators. Tampa, Florida, USA. 26.-29.06.2016.

Klöckner Cronauer, Ch; Hautz, Stefanie; Huwendiek, Sören; Schnabel, Kai; Feller, Sabine; Junod Perron, N (September 2016). Communication Skills Training at the Five Swiss Medical Schools: A SWOT Analysis. In: International Conference on Communication in Healthcare. Heidelberg. 07.-10.09.2016.

Junod Perron, N; Cronauer, Christina; Hautz, Stefanie; Schnabel, Kai; Huwendiek, Sören; Feller, Sabine (September 2016). Graduates, Raters’ and Teachers’ Perspectives on how to Improve Communication Skills Assessment. In: International Conference on Communication in Healthcare. Heidelberg. 07.-10.09.2016.

Hautz, Stefanie; Feller, Sabine; Cronauer, Christina; Schnabel, Kai; Huwendiek, Sören; Junod Perron, Noelle (September 2016). Swiss Communication Training Curricula for undergraduate medical education: a needs assessment. In: International Conference on Communication in Healthcare. Heidelberg. 07.-10.09.2016.

Bauer, Daniel; Huwendiek, Sören; März, Maren (2016). “Pass, fail” – On Standard Setting Procedures for the Assessment of Practical Skills at Medical Schools in Germany, Austria, and Switzerland. GMS Journal for Medical Education, 33(4), Doc50. German Medical Science 10.3205/zma001049

Schnabel, Kai; Stosch, Christoph (2016). Practical Skills en route to Professionalism. GMS Journal for Medical Education, 33(4), Doc66. German Medical Science 10.3205/zma001065

Stosch, Christoph; Schnabel, Kai (2016). Didactic, practical, good! 20 years of clinical skills training in the German speaking countries. GMS Journal for Medical Education, 33(4), Doc67. German Medical Science 10.3205/zma001066

Krings, Rabea; Feller, Sabine; Schnabel, Kai; Kroiss, Sabine; Steinlin, Maja; Huwendiek, Sören (August 2016). Elementary school children as standardized patients in a summative OSCE: A mixed method study to evaluate fairness, acceptance, feasibility, and educational impact. In: AMEE 2016 Abstract Book.

Pfeiffer, Mona; Fischer, Martin R.; Bauer, Daniel (2016). Publication activities of German junior researchers in academic medicine: which factors impact impact factors? BMC medical education, 16(190), p. 190. BioMed Central 10.1186/s12909-016-0712-3

Brem, Beate; Schnabel, Kai; Wüst, Sandra (June 2016). Enhancing Authenticity in Simulation Using Appropriate Techniques of Moulage (Unpublished). In: 2016 Annual Conference of the Association of Standardized Patient Educators. Tampa, Florida, USA. 26.-29.06.2016.

Brem, Beate; Schaffner, Noemi; Schlegel, Claudia; Fritschi, Veronika; Schnabel, Kai (2016). The Conversion of a Peer Teaching Course in the Puncture of Peripheral Veins for Medical Students into an Interprofessional Course. GMS Journal for Medical Education, 33(2), Doc21. German Medical Science 10.3205/zma001020

Brem, Beate; Schaffner, Noemi; Schlegel, Claudia; Schnabel, Kai (19 March 2016). Interprofessionelle Vermittlung praktischer Fertigkeiten durch Peer-Tutoren am Beispiel der Punktion peripherer Venen (Unpublished). In: Internationales SkillsLab Symposium. Essen, Deutschland. 18.-19.03.2016.

Hautz, Stefanie; Feller, Sabine; Cronauer, C; Junod, Perron; Schnabel, Kai; Huwendiek, Sören (19 March 2016). Improving the Assessment of Communication Skills at the Swiss Federal Licensing Exam: Results of a Student's Needs Assessment (Unpublished). In: Ottawa Conference 2016. Perth. 19.-23.3.2016.

Scherer, Theresa; Göldlin, Adrian; Woermann, Ulrich (19 February 2016). Interprofessionelles Seminar zur Schweigepflicht (Unpublished). In: 4. Tag der Lehre. Bern. 19.02.2016.

Weber, Uwe; Constantinescu, Mihai Adrian; Woermann, Ulrich; Schmitz, Felix; Schnabel, Kai (2016). Video-based instructions for surgical hand disinfection as a replacement for conventional tuition? A randomised, blind comparative study. GMS Journal for Medical Education, 33(4), Doc57. German Medical Science 10.3205/zma001056

2015

Huber, Johanna; Nepal, Sushil; Bauer, Daniel; Wessels, Insa; Fischer, Martin R; Kiessling, Claudia (2015). Tools and instruments for needs assessment, monitoring and evaluation of health research capacity development activities at the individual and organizational level: a systematic review. Health research policy and systems, 13(80), p. 80. BioMed Central 10.1186/s12961-015-0070-3

Berendonk, Christoph; Schirlo, Christian; Balestra, Gianmarco; Bonvin, Raphael; Feller, Sabine; Huber, Philippe; Jünger, Ernst; Monti, Matteo; Schnabel, Kai; Beyeler, Christine; Guttormsen, Sissel; Huwendiek, Sören (2015). The new final Clinical Skills examination in human medicine in Switzerland: Essential steps of exam development, implementation and evaluation, and central insights from the perspective of the national Working Group. GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung, 32(4), Doc 40. German Medical Science 10.3205/zma000982

Brem, Beate; Christen, Regina; Richter, Cornelia Sabine; Schnabel, Kai (1 October 2015). Anwendung einer Liste von Qualitätsmerkmale des Rollenspiels von SPs im Rahmen von OSCE. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung. Leipzig, Deutschland. 30.09.-03.10.2015.

Ackel-Eisnach, Kristina; Raes, Patricia; Hönikl, Lisa; Bauer, Daniel; Wagener, Stefan; Möltner, Andreas; Jünger, Jana; Fischer, Martin R (2015). Is German Medical Education Research on the rise? An analysis of publications from the years 2004 to 2013. GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung, 32(3), Doc30. German Medical Science 10.3205/zma000972

Fischer, Martin R; Bauer, Daniel; Mohn, Karin (2015). Finally finished! National Competence Based Catalogues of Learning Objectives for Undergraduate Medical Education (NKLM) and Dental Education (NKLZ) ready for trial. GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung, 32(3), Doc35. German Medical Science 10.3205/zma000977

Görlitz, Anja; Ebert, Thomas; Bauer, Daniel; Grasl, Matthäus; Hofer, Matthias; Lammerding-Köppel, Maria; Fabry, Götz (2015). Core Competencies for Medical Teachers (KLM) – A Position Paper of the GMA Committee on Personal and Organizational Development in Teaching. GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung, 32(2), Doc23. German Medical Science 10.3205/zma000965

Maier, Volker Gerhard; Schnabel, Kai (14 March 2015). Entwicklung und Implementierung von Modellen für ein Skills-Training-Parcours für internistische Assistenzärzte (Unpublished). In: Internationales Skilsslabsymposium. Leipzig/Halle. 13.-14.03.2015.

Rothenberger, Jens; Seyed Jafari, Seyed Morteza; Schnabel, Kai; Tschumi, Christian; Angermeier, Sarina; Shafighi, Maziar (2015). Evaluation of Medical Students’ Attitudes and Performance of Basic Surgery Skills in a Training Program Using Fresh Human skin, Excised During Body Contouring Surgeries. Journal of surgical education, 72(5), pp. 868-874. Elsevier 10.1016/j.jsurg.2015.03.004

2014

Woermann, Ulrich (30 September 2014). Individual Video Training iVT - Development of a National Infrastructure for Video-Supported Learning (Unpublished). In: EACH International Conference on Communication in Healthcare. Amsterdam. 28.09.-01.10.2014.

Woermann, Ulrich; Schlegel, Claudia; Herrmann, Gudrun (26 September 2014). Bereitschaft zu Interprofessionellem Lernen bei Studierenden der Medizin und der Pflege. In: GMA-Tagung 2014. Hamburg. 25.-27.09.2014. 10.3205/14gma155

Brem, Beate; Richter, Cornelia Sabine; Schnabel, Kai (12 September 2014). FAIR_OSCE – Feedback structure for assessment of interactive roleplay in Objective Structured Clinical Exams (Unpublished). In: 4th Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Health Care. Bern, Switzerland. 10.-12.09.2014.

Brem, Beate; Schnueriger, Nadine; Hemmi, Milagro; Caspar, Franz; Schnabel, Kai; Woermann, Ulrich (11 September 2014). Quality assurance of simulated patient feedback in communication training for fourth-year medical students (Unpublished). In: 4th Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Health Careth Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Health Care. Bern, Switzerland. 10.-12.09.2014.

Woermann, Ulrich; Richter, Cornelia Sabine; Brem, Beate (9 September 2014). Quality assurance of feedback given by actor patients – Video support of self assessment and trainer feedback (Unpublished). In: 4th Swiss Conference on Standarized Patients and Simulation in Health Care. Bern, Switzerland. 10.-12.09.2014.

Richter, Cornelia Sabine; Schnabel, Kai; Guttormsen, Sissel (September 2014). Standortübergreifende Standardisierung der eidgenössischen Clinical Skills Prüfung in der Schweiz: Ein Weg zum Erfolg. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung DocV242. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/14gma259

Hölzer, Henrike; Simmenroth-Nayda, Anne; Richter, S (September 2014). Was ist professionelles SP-Management? Personalführung mit Simulationspatienten. In: Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (pp. 183-184). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/14gma348

Christen, Regina; Richter, Cornelia Sabine; Schnabel, Kai; Brem, Beate (September 2014). Aufbau eines strukturierten Auswahlverfahrens für Schauspielpatienten. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (p. 97). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/14gma187

Brem, Beate; Layat Burn, Carine; Nestel, Debra; O`Byrne, Carol; Smith, Cathy (29 August 2014). Approaches to Ensure Quality Standards for Standardized/ Simulated Patient Performance in High Stakes Objective Structured Clinical Exams (OSCEs) (Unpublished). In: AMEE. Mailand. 30.08.-03.09.2014.

Raes, Patricia; Bauer, Daniel; Schöppe, Franziska; Fischer, Martin R (2014). The active participation of German-speaking countries in conferences of the Association for Medical Education in Europe (AMEE) between 2005 and 2013: A reflection of the development of medical education research? GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung, 31(3), Doc28. German Medical Science 10.3205/zma000920

Brem, Beate; Richter, Cornelia Sabine; Schnabel, Kai (23 June 2014). Quality Control for SP Performance Regarding Patient Portrayal in a High-Stakes OSCE (Unpublished). In: Annual ASPE Conference. Indianapolis. 22.06.-25.06.2014.

Havel, M; Ertl, L; Bauer, Daniel; Schuster, M; Stelter, K; Sundberg, J (2014). Resonator properties of paranasal sinuses: preliminary results of an anatomical study. Rhinology, 52(2), pp. 178-182. International Rhinologic Society 10.4193/Rhin

Huber, Johanna; Bauer, Daniel; Hoelscher, Michael; Kapungu, Jerry; Kroidl, Arne; Lennemann, Tessa; Maganga, Lucas; Opitz, Oliver; Salehe, Omari; Sigauke, Abbie; Fischer, Martin R; Kiessling, Claudia (2014). Evaluation of health research capacity strengthening trainings on individual level: validation of a questionnaire. Journal of evaluation in clinical practice, 20(4), pp. 390-395. Wiley-Blackwell 10.1111/jep.12143

Brem, BG; Richter, CS; Schnabel, KP (15 March 2014). Formatives Selbst- und Peer-Assessment im Unterricht peripher venöser Venenpunktion (Unpublished). In: 9. Internationales SkillsLab Symposium. Bern. 14.03.-15.03.2014.

Woermann, Ulrich (March 2014). Individual Video Training - Entwicklung einer nationalen Infrastruktur für Video-unterstütztes Lernen (Unpublished). In: IX. Internationales Skills Lab Symposium 2014. Bern. 14.-15.03.2014.

Woermann, Ulrich (March 2014). Zwei Technische Lösungen zur Unterstützung des Trainings von Telefonkommunikationsfertigkeiten (Unpublished). In: IX. Internationales Skills Lab Symposium 2014. Bern. 14.-15.03.2014.

Herrmann, Gudrun; Woermann, Ulrich; Schlegel, Claudia (2014). Interprofessional Education in Anatomy: Learning Together in Medical and Nursing Training. Anatomical Sciences Education, 8(4), pp. 324-330. Wiley 10.1002/ase.1506

Ahrens, Regina; Göldlin, Adrian; Woermann, Ulrich; Fattinger, Karin (2014). Probleme der Pharmakotherapie in der Hausarztpraxis : Pharmakotherapie konkret - Ein E-Learning für Medizinstudierende (Unpublished). In: Vielfalt statt Einfalt: 4. SwissFamilyDocs Conference. Zürich. 28.08.-29.08.2015.

2013

Guttormsen, Sissel; Beyeler, Christine; Bonvin, Raphael; Feller, Sabine; Schirlo, Christian; Schnabel, Kai; Schurter, Tina; Berendonk, Christoph (2013). The new licencing examination for human medicine: from concept to implementation. Swiss medical weekly, 143, w13897. EMH Schweizerischer Ärzteverlag 10.4414/smw.2013.13897

Göldlin, Adrian; Woermann, Ulrich; Fattinger, Karin; Lory, Jon; Schaufelberger, Mireille; Ahrens, Regina; Stuck, Andreas E. (29 August 2013). Blended Learning "Polypharmazie im Alter" im 4. Studienjahr Humanmedizin. In: SwissFamilyDocs. Bern. 29.-30.08.2013.

Brem, Beate; Christen, Regina; Schnabel, Kai; Richter, Cornelia Sabine (24 June 2013). Developing Quality Criteria for the Recruitment of Simulated Patients. In: 2013 Annual ASPE Conference. Atlanta, GA, USA. 24.06.2013.

Woermann, Ulrich; Sohrmann, Marc (8 June 2013). Individual Video Training iVT and Annotating Academic Videos AAV: two complementing technologies. In: 17th Annual IAMSE Conference 2013. International Association of Medical Science Educators (IAMSE)

Schnabel, Kai; Ahlers, Olaf; Dashti, Hiwa; Georg, Waltraud; Schwantes, Ulrich (2013). Ärztliche Fertigkeiten. Anamnese, Untersuchung, ausgewählte Anwendungsgebiete (2. Aufl.) [Textbook] . Stuttgart: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft

Schirlo, Christian; Bonvin, Raphael; Berendonk, Christoph; Feller, Sabine; Schurter, Tina; Schnabel, Kai; Beyeler, Christine; Guttormsen, Sissel; Huwendiek, Sören (2013). Die Entwicklung und Implementierung einer neuen staatlichen Schlussprüfung Humanmedizin am Beispiel Schweiz – Ergebnisse und Daten zur Prüfungsqualität der ersten 2 Kohorten sowie Überlegungen zur Qualitätssicherung und zur Weiterentwicklung der Prüfung. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Graz, Österreich. 26.- 28. Sept. 2013. 10.3205/13gma296

Schnabel, Kai (2013). Simulation aus Fleisch und Blut: Schauspielpatienten. In: St. Pierre, Michael; Breuer, Georg (eds.) Simulation in der Medizin (pp. 115-119). Berlin-Heidelberg: Springer-Verlag 10.1007/978-3-642-29436-5_11

Damanakis, Alexander; Blaum, Wolf E.; Stosch, Christoph; Lauener, Hansjörg; Richter, Sabine; Schnabel, Kai P. (2013). Simulator Network project report: a tool for improvement of teaching materials and targeted resource usage in Skills Labs. GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung, 30(1), Doc4. German Medical Science 10.3205/zma000847

Schürer-Maly, Corneliac; Wood, William Graham; Falbo, Rosanna; Brambilla, Paolo; Heller, Christian; Schwarz, Patrick; Illigen, Dirk; Adler, Martin; Heitzmann, Nicole; Bauer, Daniel; Fischer, Martin; Spannagl, Michael (2013). An educational web-based external quality assessment outcome and evaluation: first experiences with urinary sediment and hemostaseology. Clinical Laboratory, 59(9-10), pp. 1061-1069. Clinical Laboratory Publications GmbH 10.7754/Clin.Lab.2012.121014

Bauer, Daniel; Görlitz, Anja; Huber, Johanna; Fischer, Martin R; Holzer, Matthias (2013). Theorie und Praxis - Prüfungen in der Medizin. In: Brockmann, Judith; Pilniok, Arne (eds.) Prüfen in der Rechtswissenschaft: Probleme, Praxis und Perspektiven. Schriften zur rechtswissenschaftlichen Didaktik: Vol. 4 (pp. 77-93). Baden-Baden: Nomos

2012

Minder, SP; Notari, M; Schmitz, FM; Hofer, R; Woermann, U (2012). Computer Generated Voice-Over in a Medical E-Learning Application: The Impact on Factual Learning Outcome. Journal of universal computer science, 18(3), pp. 314-362. Graz: Graz University of Technology, Institut für Informationssysteme und Computer Medien

Minder, SP; Schmitz, FM; Guttormsen, S (2012). Online formative assessment in a medical PBL curriculum. Building a didactic metadata layer. In: P. Isaias, D. Ifentaler (ed.) Towards Learning and Instruction in Web 3.0. Advances in Cognitive and Educational Psychology (pp. 35-51). Berlin-Heidelberg: Springer

Schmitz, FM; Zimmermann, PG (2012). Studentische Akzeptanz von mobilen elektronischen Checklisten zur Fremdbeurteilung von OSCE-Leistungen. In: , (ed.) GMA Jahrestagung 2012 Abstractband (p. 109). GMA

Schlegel, Claudia; Woermann, Ulrich; Rethans, Jan-Joost; van der Vleuten, Cees (2012). Validity evidence and reliability of a Simulated Patient Feedback Instrument. BMC medical education, 12(1), p. 6. London: BioMed Central 10.1186/1472-6920-12-6

Schlegel, C; Woermann, U; Shaha, M; Rethans, J; van der Vleuten, C (2012). Effects of Communication Training on Real Practice Performance: A Role-Play Module Versus a Standardized Patient Module. Journal of nursing education, 51(1), pp. 16-22. Thorofare, N.J.: SLACK 10.3928/01484834-20111116-02

Minder, SP; Notari, M; Guttormsen Schär, S (2012). Online Discussion Forums for Mass Events in a Medical PBL Curriculum. In: , (ed.) Asia-Pacific Society for Computers in Education.

Woermann, U; Richter, SC; Schnabel, KP (2012). Two Technical Solutions to Support Telephone Communication Skills Training. In: SPSIM, the Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Health Care. SPSIM, the Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Health Care

2011

Görlitz, Anja; Bauer, Daniel; Reincke, Martin; Fischer, Martin (2011). GMA Annual Conference 2011 in Munich – Conference Report. GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung, 28(4), Doc47. German Medical Science 10.3205/zma000759

Bauer, Daniel; Holzer, Matthias; Kopp, Veronika; Fischer, Martin R (2011). Pick-N multiple choice-exams: a comparison of scoring algorithms. Advances in health sciences education, 16(2), pp. 211-221. Springer 10.1007/s10459-010-9256-1

Colucci, Giuseppe; Giabbani, E; Barizzi, Gabriella; Urwyler, N; Alberio, Lorenzo (2011). Laboratory-based ROTEM(®) analysis: implementing pneumatic tube transport and real-time graphic transmission. International journal of laboratory hematology, 33(4), pp. 441-6. Oxford: Blackwell Scientific Publications 10.1111/j.1751-553X.2011.01303.x

Gamper, F; Ramseier, C; Woermann, U (2011). Interessieren Zähne in der Arztpraxis? PrimaryCare, 11(20), 354 bis 357. Muttenz: EMH Editores Medicorum Helveticorum - Schweizerischer Ärzteverlag AG

Schnabel, Kai; Boldt, Patrick D; Breuer, Georg; Fichtner, Andreas; Karsten, Gudrun; Kujumdshiev, Sandy; Schmidts, Michael; Stosch, Christoph (2011). Konsensusstatement „Praktische Fertigkeiten im Medizinstudium“ - ein Positionspapier des GMA-Ausschusses für praktische Fertigkeiten. GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung, 28(4) Köln: German Medical Science 10.3205/zma000770

Gaunt, K; Schmitz, Felix; Stolze, M (2011). Choose Popovers over Buttons for iPad Questionnaires. In: , (ed.) Human Coputer Interaction (pp. 533-540). Berlin-Heidelberg: Springer

Schmitz, Felix; Zimmermann, PG; Gaunt, K; Stolze, M; Guttormsen, S (2011). Electronic Rating of Objective Structured Clinical Examinations: Mobile Digital Forms Beat Paper and Pencil Checklists in a Comparative Study. In: USAB 2011, LNCS 7058. Information Quality in eHealth (pp. 501-512). Berlin-Heidelberg: Springer

Schmitz, Felix; Zimmermann, PG (2011). Der Einsatz von Apple iPads zur Bewertung von OSCE-Kandidaten als gewinnbringender Ersatz fü gängige Papierchecklisten? Eine systematische Vergleichsstudie. In: , (ed.) Tagunsband Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung GMA (pp. 501-512). German Medical Science GMS Publishing House

Minder, SP; Notari, M; Schmitz, FM; Hofer, R; Woermann, U (2011). Low budget e-learning and the modality effect: professional narrators vs. text-to-speech (TTS) software. In: Cantoni, L (ed.) Proceedings of the Red-Conference: Rethinking Education in Knowledge Society (pp. 215-225). ETH Press

Schnabel, K (2011). Sinnvolle curriculare Integration von Skillslabs, eine Notwendigkeit zum erfolgreichen Erwerb praktischer Fertigkeiten. In: VI. SkillsLab-Symposium Würzburg, DE.

Schnabel, KP; Rogausch, A; Berendonk, C; Wipfli, M; Greif, R (2011). Effects of a Standardized Patient based Training on the Performance of 4th Year Students during a Preoperative Clinical Evaluation: A Rater Blinded RCT. In: RIME, Tübingen, DE

Woermann, U (2011). Wie wird man Radiologe? Über den Aufbau radiologischer Expertise. In: Deutscher Röntgenkongress, Hamburg, DE.

Schnabel, KP; Rogausch, A; Berendonk, C; Wipfli, M; Greif, R (2011). Effects of a Standardized Patient based Training on the Performance of 4th Year Students during a Preoperative Clinical Evaluation: A Rater Blinded RCT. In: 2nd International Conference Research in Medical Education RIME. 2nd International Conference Research in Medical Education RIME

Minder, SP; Boog, B (2011). Usability Report: Wiki-GUI und lange Listen in Ausklappmenüs: Designperspektiven für ILIAS. In: IML

Minder, SP; Boog, B (2011). Usability Report: iLINK. In: IML

Minder, SP; Boog, B (2011). Usability Report: Accessibility Review Patienten.Online-Ceck-In (POCI). In: IML

Minder, SP; Boog, B (2011). Usability Report: Wegbreitung für Guidelines zu UZH-HTML-Formularen und Prototyp der Applikation Bankdatenerfassung durch Studierende. In: IML

Minder, SP; Boog, Beatrice (2011). Usability Report: PHBern - Ontologie der Internetlandschaft. In: IML

Daetwyler, Christof; Guttormsen, Sissel; Langewitz, Wolf (eds.) (2011). DocCom.Deutsch. Die Lernplattform für Kommunikation im Gesundheitswesen. Institut für Medizinische Lehre

2010

Schnabel, Kai Philipp; Woermann, Ulrich (2010). Training of Standardized Patients (SPs) for communication training in undergraduate medical education (Unpublished). In: a practical workshop.

Brennwald, C; Woermann, U; Schnabel, KP (2010). Are there Differences in Learning Progress of Content and Process communicatin Skills due to the Influence of Personality in a Communication Training for Undergraduate Medical Students? In: SPSIM. SPSIM

Wieland, B; Woermann, U; Schnabel, KP (2010). The Assessment of Undergraduate Medical Students Communication Skills: The Adaptaton of a General and Development of Specific Rating Instruments. In: SPSIM. SPSIM

Gugelmann, M; Woermann, U; Schnabel, KP (2010). Effects of time, gender and given preparation time on the improvement of undergraduate medical student's communicationss skills after self evaluation of recorded videos. In: SPSIM. SPSIM

Minder, SP; Schmitz, Felix; Guttormsen, S (2010). The need of full-featured web-based formative assessment in a medical PBL-curriculum: students', lecturers' and theory's view. In: Proceedings of the annual meeting of IADIS International Conference on Cognition and Exloratory Learning in Digital Age.

Schnabel, KP (2010). Different Swiss Perspectives and Experiences in Simulation-based Education, The University of Bern. In: SPSIM.

Woermann, U; Schlegel, C (2010). The Impact of Communication Training on their Communication Skills in real practice: Peer Role-Playing versus Standardized Patients. In: ASPE.

Goltz, E.; Andres, N.; Rosenkranz, A.; Schnabel, Kai; Wälisch, D.; Bergian, M. (2010). New instruments for examination – the OSCE in occupational therapy education. ergoscience, 5(01), pp. 25-30. Thieme 10.1055/s-0028-1109991

2009

Bauer, Daniel; Emde, Michael; Urbansky, Stefan; Karsten, Gudrun; Fischer, Martin R (2009). Clinical Skills Online (CliSO): Combining case based and systematic learning using the Nickels and CASUS® Platforms. GMS Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie, 5(1), Doc11. German Medical Science 10.3205/mibe000090

Schmitz, Felix Michael; Zimmermann, Philippe Georges; Guttormsen, Schär Sissel (2009). An initial e-learning ontology as didactic guide for teachers, developers and learners.

Schmitz, Felix Michael; Zimmermann, Philippe Georges; Guttormsen, Sissel (2009). An initial e-learning ontology: Formal description of four key concepts in the field of e-learning.

2008

Kernt, Marcus; Holzer, Matthias; Bauer, Daniel; Fischer, Martin R (2008). Concept mapping for supporting the differential diagnostic generation of hypotheses in the case-based online learning system CASUS: Qualitative improvement of dagnostic performance through ICD-10 coding. GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung, 25(3), Doc91. German Medical Science

2007

Geisenhof, Stefanie; Shiozawa, Thomas; Kopp, Veronika; Mayer, Simon; Bauer, Daniel; Fischer, Martin Rudolf (2007). Candidate selection in internal medicine regarding the new licensing regulation for doctors. Medizinische Klinik, 102(12), pp. 953-956. Springer 10.1007/s00063-007-1119-z

Bauer, Daniel; Kopp, Veronika; Fischer, Martin R (2007). Answer changing in multiple choice assessment: change that answer when in doubt - and spread the word! BMC medical education, 7(28), p. 28. BioMed Central 10.1186/1472-6920-7-28

Frey, P (2007). Ärztliche Kompetenzen zuverlässig prüfen - OSCE-Prüfungen im Medizinstudium. Beiträge zur Lehrerbildung: Zeitschrift zu Theorie und Praxis der Aus- und Weiterbildung von Lehrerinnen und Lehrern, 1(25), pp. 71-79. Schweizerische Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung, SGL

This list was generated on Tue Mar 19 01:59:41 2024 CET.
Provide Feedback