06 Faculty of Humanities > Department of Art and Cultural Studies > Institute of Art History > Ancient and Medieval Art History

Up a level
Export as [feed] RSS
Group by: Date | Name | Item Type | Refereed | No Grouping
Jump to: 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2008 | 2007
Number of items at this level: 299.

2024

Fricke, Beate; Rahimi, Sahar; Vontobel, Roger (24 January 2024). Podiumsgespräch: Bilder der Gewalt. Darstellungen von Krieg in den Künsten. (Unpublished). In: Podiumsgespräch: Bilder der Gewalt. Stadttheater Bern Foyer. 24.01.2024.

2023

Fricke, Beate; Hyman, Aaron Michael; Acosta, Olga; Ahuja, Naman P.; Frohne, Ursula; Hopfener, Birgit; Leonhard, Karin; Lang, Karen; Müller, Rebecca; Shalem, Avinoam; Zimmermann, Michael F.; Schankweiler, Kerstin (eds.) (2023). 21: Inquiries into Art, History, and the Visual. Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur, 4(4). arthistoricum.net

Fricke, Beate; Burkart, Lucas; Engler, Claudia; Bernasconi, Nicolo; Weber, Barbara; Sibille, Christiane; Hodel, Tobias; Luther, Anne; Sears, Andrew Russell; Marti, Susan; Schmid, Jimmy; Rossman, Aleksandr Balashov; Weber, Jakob (13 December 2023). Canons and the archive. Workshop Universität Bern, IKG: Virtuelle Ausstellung Inheritance of Looting (Unpublished). In: Canons and the archive. Workshop Universität Bern, IKG: Virtuelle Ausstellung Inheritance of Looting. Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte. 13.12.2023.

Behluli, Sofie; Sutter, Malaika (7 December 2023). Revealing and Filling Gaps through Ekphrasis (Unpublished). In: Fricke, Beate (ed.) Lecture Series Lücken – Wie schreibe ich Kunstgeschichte?. University of Bern. 07.12.2023.

Böhmer Missfelder, Katharina Beate; Fricke, Beate; Benjak, Aleksander; Santini, Francesco (25 October 2023). Digital Salon: What Does Open Access Publishing Really Mean for Authors? A Q&A with Researchers from Basel and Bern (Unpublished). In: Digital Salon: What Does Open Access Publishing Really Mean for Authors? A Q&A with Researchers from Basel and Bern. Universität Bern. 25.10.2023.

Fricke, Beate (4 October 2023). Kanton, Kanonen und Kulturerbe (Unpublished). In: Festvortrag Jutta-Held-Preis 2023. Zentralinstitut für Kunstgeschichte München. 04.10.2023.

Flood, Finbarr Barry; Fricke, Beate (2023). Tales Things Tell: Material Histories of Early Globalisms (In Press). Princeton University Press

Fricke, Beate; Acosta, Olga; Ahuja, Naman P.; Frohne, Ursula; Ghyka, Celia; Hopfener, Birgit; Hyman, Aaron Michael; Lang, Karen; Leonhard, Karin; Leonhard, Karin; Müller, Rebecca; Schankweiler, Kerstin; Shalem, Avinoam; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2023). 21: Inquiries into Art, History, and the Visual. Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur, 4(3). arthistoricum.net

Studer-Karlen, Manuela (2023). Mittelalterliche und neuzeitliche Grabinschriften auf frühchristlichen Sarkophagen. In: Lucherini, Vinni; Michalsky, Tanja; Carnevale, Diego (eds.) Writing on Tombs in Medieval and Early Modern Times. Quaderni napoletani di storia dell’arte medievale: Vol. 7 (pp. 147-163). Rom: Viella

Fricke, Beate (12 May 2023). Objects Opening Horizons (Unpublished). In: "Real Spaces" at 20. Eikones Forum, Universität Basel. 12.05.2023.

Fricke, Beate (4 May 2023). Objekte als Brennspiegel verschiedener Kulturen. Das Ungleichgewicht der Archive (Unpublished). In: Ringvorlesung: Neue Perspektiven in der kunsthistorischen Mittelalterforschung. Universität Stuttgart. 04.05.2023.

Fricke, Beate (23 February 2023). Opening Horizons – Thinking Objects as a Constellation (Unpublished). In: The Future of Medieval France. UCLA, Los Angeles. 23.03.2023.

Fricke, Beate (ed.) (2023). Holy Smoke. Censers across Cultures. Hirmer

Fricke, Beate (2023). Silk in Stone. The Lonjas in Palma and Valencia (Submitted). Intercom Verlag

Sears, Andrew Russell (2023). A Failed Medievalism?: The Burgunderbeute and Switzerland's Search for Its Cultural Heritage (Submitted). In: Medieval Art, Modern Politics. Sense, Matter, and Medium. Berlin: De Gruyter

Fricke, Beate; Böhmer, Katharina (2023). Politiken von Open Access. Neugründung eines (diamond/platin) Full Open Access-Journal. 21: Inquiries into Art, History, and the Visual. Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur. Kritische Berichte - Zeitschrift für Kunst- und Kulturwissenschaften, 51(1), pp. 15-19. Jonas-Verlag 10.11588/kb.2023.1.92821

Fricke, Beate (2023). Beate Fricke – Questionnaire (In Press). Iconographica, XXII, pp. 93-100. SISMEL

Fricke, Beate; Acosta, Olga; Ahuja, Naman P.; Frohne, Ursula; Ghyka, Celia; Hopfener, Birgit; Lang, Karen; Leonhard, Karin; Müller, Rebeccca; Schankweiler, Kerstin; Shalem, Avinoam; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2023). 21: Inquiries into Art, History, and the Visual. Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur, 4(1). arthistoricum.net

Lang, Karen; Ghyka, Celia; Müller, Rebecca; Leonhard, Karin; Ahuja, Naman P.; Frohne, Ursula; Acosta, Olga; Hopfener, Birgit; Schankweiler, Kerstin; Shalem, Avinoam; Zimmermann, Michael F.; Fricke, Beate; Hyman, Aaron Michael (eds.) (2023). 21: Inquiries into Art, History, and the Visual. Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur, 4(2). arthistoricum.net

Fricke, Beate (2023). Holy Smoke. Censers Across Cultures. Introduction. In: Fricke, Beate (ed.) Holy Smoke. Censers Across Cultures (pp. 11-19). München: Hirmer

Fricke, Beate (2023). Swinging Through Time: Censers in the Latin West. In: Fricke, Beate (ed.) Holy Smoke. Censers Across Cultures (pp. 183-205). München: Hirmer

2022

Acosta, Olga; Ahuja, Naman P.; Frohne, Ursula; Ghyka, Celia; Hopfener, Birgit; Lang, Karen; Leonhard, Karin; Müller, Rebecca; Shalem, Avinoam; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2022). 21: Inquiries into Art, History, and the Visual. Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur, 3(4). arthistoricum.net 10.11588/xxi.2022.4

Hyman, Aaron Michael (1 December 2022). Rubens’s Wastepaper and the Eloquence of Substrate (Unpublished). In: Öffentlicher Vortrag. Boston University, Boston. 1.12.2022.

Studer-Karlen, Manuela (2022). Rezension zu: Sarah M. Guérin: French Gothic Ivories. Material Theologies and the Sculptor’s Craft, Cambridge: Cambridge University Press 2022. Sehepunkte. Rezensionsjournal für die Geschichtswissenschaften, 22(12) Ludwig-Maximilians-Universität

Hyman, Aaron Michael (17 November 2022). Writing an Empire (Unpublished). In: Calligraphy Books in the Early Modern World. Newberry Library, Chicago. 17.11.2022.

Studer-Karlen, Manuela (2022). Christus Anapeson. Bild und Liturgie. Basel: Schwabe 10.24894/978-3-7965-4614-3

Fricke, Beate; Böhmer, Katharina (11 November 2022). 21: Inquiries into Art, History, and the Visual - das Publizieren eines OA-Journals in der Kunstgeschichte (Unpublished). In: Digital Humanities. Digitales Publizieren im Dialog. Universität Bern. 11.11.2022.

Hyman, Aaron Michael (6 October 2022). Letterform Literacy, or Seeing Script in Sixteenth-Century New Spain (Unpublished). In: Öffentlicher Vortrag. Universität Zürich, Zurich, Switzerland. 6.10.2022.

Hyman, Aaron Michael (1 October 2022). The Loops and Knots of Bernardo de Gálvez’s Equestrian Portrait (Unpublished). In: Objects Talk: Transformations in Iberian American Art. Los Angeles County Museum of Art and University of California, Los Angeles. 30.09.-1.10.2022.

Fricke, Beate; Acosta, Olga; Ahuja, Naman P.; Frohne, Ursula; Ghyka, Celia; Hopfener, Birgit; Lang, Karen; Leonhard, Karin; Müller, Rebecca; Shalem, Avinoam; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2022). 21: Inquiries into Art, History, and the Visual. Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur, 3(3). arthistoricum.net 10.11588/xxi.2022.3

Flood, Finbarr Barry (29 September 2022). Legalism, Iconoclasm, and Anti-Colonialism – Other Statue Histories (Unpublished). In: Rethinking Arab History, Society, and Culture - A Conference in Honor of Aziz Al-Azmeh. Central European University, Vienna. 29.09.2022.

Flood, Finbarr Barry (28 September 2022). Imbibing the Image, Touching the Text – Sensory Dimensions of Medieval Islam (Unpublished). In: Öffentlicher Vortrag, keynote. VI. Forum Kunst des Mittelalters, Frankfurt am Main. 28.09.2022.

Flood, Finbarr Barry (26 September 2022). From Solomon’s Library to the Louvre: Genealogies of an Islamic Magic-Medicinal Bowl (Unpublished). In: Öffentlicher Vortrag. Chester Beaty Library, Dublin. 26.09.2022.

Fricke, Beate (9 September 2022). Lanze, Lorbeer und das Lamm (Unpublished). In: Das Giessener Evangeliar und die 'Malerische Gruppe' der Kölner Buchmalerei um 1000. Justus-Liebig-Universität Giessen. 08. - 10.09.2022.

Hyman, Aaron Michael (9 September 2022). Colonial Collecting (Unpublished) Washington, D.C: National Gallery of Art

Studer-Karlen, Manuela (2022). Le programme des églises byzantines et la liturgie : étude sur le Christ Anapeson. Cahiers archéologiques, 59, pp. 103-124. Éditions Picard

Fricke, Beate; Acosta, Olga; Ahuja, Naman P.; Frohne, Ursula; Ghyka, Celia; Hopfener, Birgit; Lang, Karen; Leonhard, Karin; Müller, Rebecca; Shalem, Avinoam; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2022). 21: Inquiries into Art, History, and the Visual. Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur, 3(2). arthistoricum.net 10.11588/xxi.2022.2

Fricke, Beate; Effinger, Maria (7 July 2022). Politiken von Open Access (Unpublished). In: Kunstgeschichte kommunizieren. Eine Standortbestimmung anlässlich des fünfzigjährigen Bestehens der kritischen berichte. Berlin/online. 07. - 08.07.2022.

Hyman, Aaron Michael; Katzew, Ilona (2022). Nicolás Enríquez, The Marriage of the Virgin, The Visitation and the Birth of Saint John the Baptist, and The Adoration of the Kings with Viceroy Pedro de Castro y Figueroa. Attributed to Juan Rodríguez Juárez, Miracles of San Salvador de Horta. In: Archive of the World: Art and Imagination in Spanish America, 1500–1800: Highlights from LACMA’s Collection. (pp. 248-256). Los Angeles: Delmonico Books/Los Angeles County Museum of Art

McCoy, Michelle (2 June 2022). Notes on the Tangut Nun in Mogao Cave 61 (Unpublished). In: Gender and Buddhist Art in Asia: Embodiment, Patronage and the Sacred. Harvard University (online). 2.-3.06.2022.

McCoy, Michelle (2022). Cave and Camera: Shades of Loss in the Library Cave of Dunhuang. In: Fricke, Beate; Kumler, Aden (eds.) Destroyed—Disappeared—Lost—Never Were (pp. 129-142). Penn State University Press 10.1515/9780271093758-012

Fricke, Beate (13 May 2022). Zeitverschränkungen. Objekt - Raum - Ort (Unpublished). In: Öffentlicher Abendvortrag: Zeitverschränkungen. Objekt - Raum - Ort (im Rahmen des Workshops vom DFG-Netzwerk Zeitfugen). Universität zu Köln. 13.05.2022.

Fricke, Beate (12 May 2022). Grusswort (Unpublished). In: Architektur. Gestaltete Lebenswert. Bedeutungsträger. Zeitspeicher. Universität Bern. 12. - 14.05.2022.

Fricke, Beate; Acosta, Olga; Ahuja, Naman P.; Frohne, Ursula; Ghyka, Celia; Hopfener, Birgit; Lang, Karen; Leonhard, Karin; Müller, Rebecca; Shalem, Avinoam; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2022). 21: Inquiries into Art, History, and the Visual. Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur, 3(1). arthistoricum.net 10.11588/xxi.2022.1

Hyman, Aaron Michael (4 May 2022). Michael Snijders and the Copy’s Copiousness (Unpublished). In: Öffentlicher Vortrag. University of Cambridge, Cambridge, Grossbritannien. 4.05.2022.

Hyman, Aaron Michael (4 May 2022). Global Rubens: A Roundtable with Adam Sammut and Ana Howie (Unpublished) Cambridge, Grossbritannien: University of Cambridge

Fricke, Beate (3 May 2022). Seide in Stein. Ein Bauwerk als Medium von Arbeit, Handwerk und Kunst (Unpublished). In: Seide in Stein. Ein Bauwerk als Medium von Arbeit, Handwerk und Kunst. Kunstgeschichtliches Seminar, Hamburg. 03.05.2022.

Fricke, Beate (29 April 2022). Silk in Stone. Mediums of Labor, Craft, and Art (Unpublished). In: Silk in Stone. Mediums of Labor, Craft, and Art. Columbia University, New York (Robert Branner Forum for Medieval Art). 29.04.2022.

Hyman, Aaron Michael (27 April 2022). Form/Material – Transatlantic/Transpacific (Unpublished). In: Transpacific Engagements. Ayala Museum, Manila, The Philippines. 27.04.2022.

Hyman, Aaron M. (2022). Crossing the Line: Cristóbal de Villalpando and the Surplus of Script. Art History, 45(2), pp. 308-341. John Wiley & Sons Ltd 10.1111/1467-8365.12637

McCoy, Michelle (22 April 2022). Eclipse Spirits in Dunhuang Visual Culture (Unpublished). In: Connecting Dunhuang: Sites, Art, and Ideas along the Silk Road(s). Princeton University. 22.-23.04.2022.

Fricke, Beate (21 April 2022). 12 Stones. 4 Elements. Tracts, Theories, and Representation (Unpublished). In: Public online lecture:. Brno. 21.04.2022.

Fricke, Beate (6 April 2022). Bilder im Kult: Objekte im Ritual und die Bilderfrage im lateinischen Westen (Unpublished). In: Vortragsreihe zur Ausstellung "Im Namen des Bildes". Museum Rietberg. 06.04.2022.

Hyman, Aaron Michael (2 April 2022). Quills Without Ink, or the Potency of Letterforms in New Spanish Featherwork (Unpublished). In: Renaissance Society of America. Dublin, Ireland. 30.03.-02.04.2022.

Studer-Karlen, Manuela (2022). The Pictoral Compositions on the Cross Stelae in Georgia (Fifth-Ninth Centuries). Convivium. Exchanges and interactions in the arts of Medieval Europe, Byzantium, and the Mediterranean, 9(1), pp. 52-73. Masaryk University

Flood, Finbarr Barry (16 March 2022). Beyond the “Bilderverbot” – From Tactile Piety to Floral Figures in the Arts of Islam (Unpublished). In: Abendvortrag begleitend zur Ausstellung "Im Namen des Bildes" Das Bild zwischen Kult und Verbot in Islam und Christentum". Museum Rietberg, Zürich. 16.03.2022.

Hyman, Aaron Michael (27 January 2022). Crossing the Line: Cristóbal de Villalpando and the Surplus of Script (Unpublished). In: Öffentlicher Vortrag. California State University, Fresno. 27.01.2022.

Fricke, Beate (22 January 2022). Seide in Stein. Ein Bauwerk als Medium von Arbeit, Handwerk und Kunst (Unpublished). In: Gastvortrag: Seide in Stein. Ein Bauwerk als Medium von Arbeit, Handwerk und Kunst. Marburg. 12.01.2022.

Fricke, Beate (12 January 2022). Seide in Stein. Ein Bauwerk als Medium von Arbeit, Handwerks und Kunst (Unpublished). In: Öffentlicher Abendvortrag. Kunstgeschichtliches Institut, Marburg (online).

Studer-Karlen, Manuela (2022). Mise-en-scène multiple et lecture simultanée : la création d’une Sainte. In: Corpataux, Jean-François (ed.) Parerga. Études en hommage à Victor I. Stoichită. Ars Longa: Vol. 8 (pp. 79-94). Genève/Paris: Librairie Droz

Bacci, Michele; Studer-Karlen, Manuela; Vagnoni, Mirko (eds.) (2022). Meanings and Functions of the Royal Portrait in the Mediterranean World (11th-15th Centuries). The Medieval Mediterranean. Peoples, economies and cultures, 400-1500: Vol. 130. Leiden/Boston: Brill

Studer-Karlen, Manuela (2022). The Emperor's Image in Byzantium. Perceptions and Functions. In: Bacci, Michele; Studer-Karlen, Manuela; Vagnoni, Mirko (eds.) Meanings and Functions of the Royal Portrait in the Mediterranean World (11th-15th Centuries). The Medieval Mediterranean. Peoples, economies and cultures, 400-1500: Vol. 130 (pp. 134-171). Leiden/Boston: Brill 10.1163/9789004511583_006

Studer-Karlen, Manuela (2022). Von der Patristik zur Mediävistik: die abwechslungsreiche Geschichte der frühchristlichen und byzantinischen Archäologie in Fribourg (CH). In: Schrenk, Sabine; Verstegen, Ute (eds.) Forschungsgeschichte als Aufbruch. Beiträge zur Geschichte der Christlichen Archäologie und Byzantinischen Kunstgeschichte, XXIV. Tagung der Arbeitsgemeinschaft Christliche Archäologie, Bonn, 10.-12. Mai 2018 (pp. 87-98). Heidelberg: Propylaeum

Studer-Karlen, Manuela (2022). Die Ikonographie der Obernburger Glasschale im Kontext spätantiker Bilderwelt. In: Reis, Alexander (ed.) Das Rhein-Main-Gebiet in der Spätantike : Beiträge zur Archäologie und Geschichte (pp. 245-261). Büchenbach: Verlag Dr. Faustus

Fricke, Beate; Kumler, Aden (2022). Introduction: Destroyed - Disappeared - Lost - Never Were. In: Fricke, Beate; Kumler, Aden (eds.) Destroyed - Disappeared - Lost - Never Were. Pennsylvania: Penn State University Press

Flood, Finbarr Barry (2022). Islam and Image: Paradoxical Histories. In: In the Name of the Image: Figurative Representation in Islamic and Christian Cultures (pp. 301-318). Hatje Cantz

Flood, Finbarr Barry (2022). Reuse and Recycling in the Islamic Lands. In: Recycling Beauty. Fondazione Prada

Flood, Finbarr Barry (2022). "Globalism". October, 180(Spring), pp. 29-33. MIT Press

Flood, Finbarr Barry (2022). Entry "Sandale". In: Les Choses. Paris: Liénart / Musée du Louvre Éditions

2021

Fricke, Beate (2021). Wisdom’s Creation: A Double Beginning in the Stammheim Missal (1160-1170). Codex aquilarensis : cuadernos de investigación del Monasterio de Santa Maria la Real, 37, pp. 357-376. Centro de Estudios del Romanico

Fricke, Beate; Acosta, Olga; Ahuja, Naman P.; Ghyka, Celia; Hopfener, Birgit; Lang, Karen; Leonhard, Karin; Müller, Rebecca; Shalem, Avinoam; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2021). 21: Inquiries into Art, History, and the Visual. Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur, 2(3). arthistoricum.net 10.11588/xxi.2021.3

Quené, Saskia C. (28 October 2021). Momente der Utopie zwischen Bild und Klang im Mittelalter (Unpublished). In: Ringvorlesung Berner Mittelalter Zentrum. Bern. 28.10.21.

MacMurdie, Meekyung Ruth (2021). Proven Recipes: Geometry and the Art of Arabic Medicine (In Press). In: Hamburger, Jeffrey F.; Roxburgh, David J.; Safran, Linda (eds.) The Diagram as Paradigm: Cross-Cultural Approaches. London: Harvard University Press

Studer-Karlen, M.; Foletti, I.; Palladino, A.; Gedevanishvili, E.; Giviashvili, I.; Chitishvili, N.; Kaffenberger, T.; Mamasakhlisi, I. (eds.) (2021). Georgia as a Bridge between Cultures. Dynamics of Artistic Exchanges. Convivium Supplementum: Vol. 2021/1. Brno: Brepols

Studer-Karlen, Manuela (2021). The Monastery of the Transfiguration in Zarzma. At the Intersection of Biblical Narration and Liturgical Reference. In: Studer-Karlen, M.; Foletti, I.; Palladino, A.; Gedevanishvili, E.; Giviashvili, I.; Chitishvili, N.; Kaffenberger, T.; Mamasakhlisi, I. (eds.) Georgia as a Bridge between Cultures. Dynamics of Artistic Exchange. Convivium Supplementum: Vol. 2021/1 (pp. 138-167). Brno: Brepols

Studer-Karlen, Manuela (2021). Georgia as a Bridge between Cultures. Dynamics of Artistic Exchange. Introduction. In: Studer-Karlen, M.; Foletti, I.; Palladino, A.; Gedevanishvili, E.; Giviashvili, I.; Chitishvili, N.; Kaffenberger, T.; Mamasakhlisi, I. (eds.) Georgia as a Bridge between Cultures. Dynamics of Artistic Exchanges. Convivium Supplementum: Vol. 2021/1 (pp. 10-17). Brepols: Convivium

Sears, Andrew (2021). Review of Kathleen Bickford Berzock (ed.), Caravans of Gold, Fragments in Time: Art, Culture, and Exchange across Medieval Saharan Africa; Alisa LaGamma (ed.), Sahel: Art and Empires on the Shores of the Sahara. 21: inquiries into art, history, and the visual : Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur, 2(1), pp. 197-202. arthistoricum.net 10.11588/xxi.2021.1.79019

Studer-Karlen, Manuela (27 April 2021). The Biography of a Landmark: The Chora Monastery and the Kariye Camii in Constantinople/Istanbul from Late Antiquity to the 21st Century (Unpublished). In: The Biography of a Landmark: The Chora Monastery and the Kariye Camii in Constantinople/Istanbul from Late Antiquity to the 21st Century. Fribourg. 27.- 28. April 2021.

Quené, Saskia Christin (4 March 2021). Imagination – Visualization – Representation in Medieval Diagrams (Unpublished). In: Manuscript Studies - Global Perspectives. Ringvorlesung Berner Mittelalter Zentrum. Bern. 04.03.2021.

Sears, Andrew (March 2021). Revisiting Wooden Reliquaries from the Perspective of Craft and Labor (Unpublished). In: Guest Lecture. Skidmore College, Saratoga Springs, NY, USA.

Sears, Andrew (2021). Exhibition Review "Gold & Ruhm: Kunst und Macht unter Kaiser Heinrich II". The Burlington Magazine Publications Ltd., 163(1415), pp. 161-163. Burlington Magazine

Sears, Andrew (February 2021). St. Ursula and the Eleven Thousand Virgins: Patron Saints of Trade (Unpublished). In: Shoptalk. Center for Advanced Study in the Visual Arts, National Gallery of Art, Washington, DC.

Lenk, Stefanie (2021). Widening Protestant Horizons: From Christian to global Art Collections in German theological Faculties of the 19th and 20th Centuries (Submitted). In: Horizonte - eine Linie und ihre Bewegung in Kunst, Geschichte und Literatur. Colloquium Rauricum

MacMurdie, Meekyung Ruth (2021). Machine and Manuscript: reflections on ingenious devices (Submitted). In: Destroyed-Disappeared-Lost-Never Were. International Center of Medieval Art

Fricke, Beate (2021). Horizont und Panorama. Darstellungsmodi und Bildraum im 15. Jahrhundert am Beispiel der Scherzliger Passionswand. In: Heyden, Katharina; Lissek, Maria (eds.) Jerusalem am Thunersee. Das Scherzliger Passionspanorama neu gedeutet. Theologisch bedeutsame Orte der Schweiz (pp. 75-108). Basel: Schwabe Verlag

2020

Holler, Theresa (2020). Jenseitsbilder : Dantes Commedia und ihr Weiterleben im Weltgericht bis 1500. I Mandorli: Vol. 29. Berlin: Deutscher Kunstverlag

MacMurdie, Meekyung (2020). Likeness, Figuration, Proof: Geometry and the Arabic Book, 1050-1250. (Dissertation, University of Chicago, Art History)

Sears, Andrew (May 2020). St. Ursula and the 11,000 Virgins: Patron Saints of Trade (Unpublished). In: Guest Lecture. University of Chicago.

Fricke, Beate (22 April 2020). Miracles of Mediation (Unpublished). In: Silsila: Center for Material Histories. NYU New York. 22. April 2020.

Fricke, Beate (27 March 2020). “Creation, Color, and Creativity in the Holkham Bible” (Unpublished). In: Department History of Art, Architecture + Landscapes, University of Groningen. Groningen. 27. März 2020.

Fricke, Beate (19 March 2020). Flotsam (Unpublished). In: Material Culture in Transit. Bern. 19.-20. März 2020.

Fricke, Beate (19 March 2020). Creation and Creativity in the Holkham Bible (Unpublished). In: The Courtauld Institute, London. Bern. 19. März 2020.

Fricke, Beate (2020). Hinges as Hints: Heaven and Earth in the Coconut Goblet at the Cathedral of Münster, Part of a Lost Rock Crystal Ensemble. In: Hahn, Cynthia; Shalem, Avinoam (eds.) Seeking Transparency. Rock Crystals Across the Medieval Mediterranean. Berlin: Gebr. Mann

Fricke, Beate; Mühlemann, Corinne (27 January 2020). "Niello and Lampas – Two Examples of how Craft Knowledge was transferred between Baghdad, al-Andalus and Northern Europe during 12th Century" (Unpublished). In: Dialogues in the Late Medieval Mediterranean: Methodological Encounters and (Dis)Encounters. Madrid. 27. Januar 2020.

Lenk, Stefanie (2020). Ferdinand Piper’s Monumentale Theologie (1867) and Schleiermacher’s Legacy: The Attempted Foundation of a Protestant Theology of Art. In: Elsner, Jaś (ed.) Empires of Faith in Late Antiquity. Histories of Art and Religion from India to Ireland (pp. 161-186). Cambridge: Cambridge University Press 10.1017/9781108564465.008

Lenk, Stefanie (2020). Merging University Museum and Volksbildung – The Curatorial Strategies of Berlin’s Museum für Meereskunde in 1900 (In Press). In: Davidson, Kathleen; Duggins, Molly (eds.) Sea Currents in Nineteenth-Century Art, Science and Culture. Commodifying the Ocean World. London: Bloomsbury

Quené, Saskia Christin (2020). Between figure and ground. An introduction (Unpublished). In: Zwischen Figur und Grund. Sehen in der Vormoderne.

Kersey, Kristopher W. (2020). The Afterlife of the Western Canon: Archive and Eschatology in Contemporary Japan. The art bulletin, 102(4), pp. 121-145. Routledge 10.1080/00043079.2020.1765639

Hildebrandt, Toni; Quené, Saskia C. (2020). Christopher S. Wood, A History of Art History. 21: inquiries into art, history, and the visual : Beiträge zur Kunstgeschichte und visuellen Kultur, 1(1), pp. 227-232. arthistoricum.net 10.11588/xxi.2020.1.73146

Studer-Karlen, Manuela (2020). Beobachtungen zu den Porträtdarstellungen auf frühchristlichen Sarkophagen. In: Tsamakda, Vasiliki; Zimmermann, Norbert (eds.) Privatporträt. Die Darstellung realer Personen in der spätantiken und byzantinischen Kunst. Archäologische Forschungen: Vol. 30 (pp. 59-68). Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften

Studer-Karlen, Manuela (2020). Apocryphal Iconography in the Byzantine Churches of Cappadocia: Meaning and Visibility in Scenes of the Story of Mary and the Infancy of Christ. In: Kuzmová, Stanislava; Znorovszky, Andrea-Bianka (eds.) Mary, the Apostles, and the Last Judgment. Apocryphal Representations from Late Antiquity to the Middle Ages. Picturing the Middle Ages and Early Modernity: Vol. 1 (pp. 83-115). Budapest: Trivent

2019

Mühlemann, Corinne (12 December 2019). Von al-Andalus nach St. Gallen – Die elf Siegelhüllen eines Ablassbriefes von 1333 (Unpublished). In: Vortragsreihe zur Jahresausstellung Otmar und Beata. Der erste Abt und die Welt des Stiftsarchivs St. Gallen,. St. Gallen.

Fricke, Beate (10 December 2019). Im Gespräch mit Hartmut Dorgerloh - Provenienzen und Präsentationen – Das neue Humboldt Forum im Berliner Schloss (Unpublished). In: Provenienzen und Präsentationen. Kunstmuseum Bern. 10.12.2019.

Kersey, Kristopher (8 December 2019). The Early Modern Fold: Pleated Media in Japan’s Encounter with Europe (Unpublished). In: The Many Shapes of Meaning: Object and Performance in Asia. Japan. 07.-08.12.2019.

Fricke, Beate; Frohne, Ursula; Grave, Johannes; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2019). Zeitschrift für Kunstgeschichte, 82(4). Deutscher Kunstverlag

Fricke, Beate (2019). At the Threshold of Painting. The Man of Sorrows by Albrecht Dürer. In: Bokody, Peter; Nagel, Alexander (eds.) Renaissance Meta-Painting. Studies in Medieval and Early Renaissance Art History (pp. 209-238). Turnhout: Brepols

Holler, Theresa (20 November 2019). Informationsverarbeitung und Umkodierung medizinischen Wissens bei Petrarca (Unpublished). In: Informationsverarbeitung in der Stadt des 12. bis 16. Jahrhunderts. Interdisziplinärer Methodenworkshop. Rom, Deutsches Historisches Institut und Bibliotheca Hertziana.

Fricke, Beate (24 October 2019). Object Histories. Early Modern Flotsam (Unpublished). In: Transforming the Past: the concept of object biographies. Universität Bern. 24 Oktober 2019.

Lenk, Stefanie (24 October 2019). A relief of the 5th century B.C. and its Christian re-use. A Crusader spolia in Bari? (Unpublished). In: Workshop Transforming the Past: The concept of object biographies. Universität Bern.

Fricke, Beate (24 October 2019). Flotsam. Object Biographies (Unpublished). In: Transforming the Past. The Concept of Object Biographies. Universität Bern. 24.10.2019.

Fricke, Beate (19 October 2019). “Horizont und Panorama” (Unpublished). In: Studientag Jerusalem in Scherzligen. 550 Jahre Scherzliger Passionspanorama. München, Deutschland. 19. Oktober 2019.

Quené, Saskia Christin (17 October 2019). Exhibiting lux et lumen. Towards new strategies for displaying medieval gold leaf (Unpublished). In: Workshop at the Université Paris 1. Panthéon-Sorbonne, Paris.

Fricke, Beate (9 October 2019). “Creating Man. Depicting Natura, Idea, and Anima” (Unpublished). In: Alanus ab Insulus und das europäische Mittelalter. München, Deutschland. 8-10. Januar 2019.

Fricke, Beate; Frohne, Ursula; Grave, Johannes; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2019). Zeitschrift für Kunstgeschichte, 82(3). Deutscher Kunstverlag

Holler, Theresa (26 September 2019). Multiple Heilmittel. Medizin, Literatur und die Künste. Eine Einführung (Unpublished). In: Ringvorlesung: Multiple Heilmittel. Medizin, Literatur und die Künste. Universität Bern. 26.09.2019.

Sears, Andrew (20 September 2019). Sculptures, Ships, and Saints: Reliquaries Moving through the Rhine-Meuse Region (Unpublished). In: Rhein und Maas: Kunst und Kultur über Flüsse und Regionen hinweg II. Forum Kunst des Mittelalters 2019, Universität Bern. 18.-21.09.2019.

Mühlemann, Corinne (19 September 2019). Von al-Andalus nach St. Gallen – Die elf Siegelhüllen eines Ablassbriefes von 1333 im Stiftsarchiv St. Gallen (Unpublished). In: 4. Forum Kunst des Mittelalters: 360° – Verortung, Entgrenzung, Globalisierung. Universität Bern.

Quené, Saskia Christin (19 September 2019). Aura and Aurum. On form and material in the writings of Pavel Florensky and Walter Benjamin (Unpublished). In: 4. Forum Kunst des Mittelalters: 360° – Verortung, Entgrenzung, Globalisierung. Universität Bern.

Holler, Theresa (2019). Natur als Protagonistin von Dantes Inferno. Von Erdbeben, Baumseelen und Tränenflüssen. Romanische Forschungen, 131(3), pp. 347-374. Vittorio Klostermann 10.3196/003581219827190699

Lenk, Stefanie (31 August 2019). Protestantische Horizonterweiterungen: Von Christlicher zu globaler Kunst in Universitätssammlungen theologischer Fakultäten des 19. und 20. Jahrhunderts (Unpublished). In: Colloquium Rauricum: Horizo17. Colloquium Rauricum: Horizonte – eine Linie und ihre Bewegung in Kunst, Geschichte und Literaturns: A Line and its Movement in Art, History, and Literature. Augst. 29.-31. August 2019.

Lenk, Stefanie (30 August 2019). Widening Protestant Horizons: From Christian to global art collections in German theological faculties of the 19th and 20th centuries (Unpublished). In: Colloquium Rauricum: Horizons: A Line and its Movement in Art, History, and Literature. Landgut Castelen, Augst.

Fricke, Beate (28 August 2019). Shifting Horizons (Unpublished). In: Horizonte - Eine linie und ihre Verschiebungen in Kunst, Literatur und Geschichte. Basel. 28. - 31. August 2019.

Fricke, Beate (13 June 2019). “Silk, Stones, Slaves” (Unpublished)

Fricke, Beate (7 June 2019). Syrian Censers Opening Horizons (Unpublished). In: Censer - A comparative Approach. Universität Bern. 7-8. Juni 2019.

Fricke, Beate; Frohne, Ursula; Grave, Johannes; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2019). Zeitschrift für Kunstgeschichte, 82(2). Deutscher Kunstverlag

Kersey, Kristopher William (June 2019). The Japanese Folding Fan in the Hands of Modernity (Unpublished). In: San Diego Museum of Art.

Holler, Theresa (24 May 2019). Drawing Plants and Weaving Flowers: The Bern Mille-fleur Tapestry as Herbaria (Unpublished). In: Workshop Drawing and Weaving: Lines, Indexicality, and Transferring Knowledge in the Premodern World. Universität Bern.

MacMurdie, Meekyung Ruth (23 May 2019). Gridding the Sky: From point to line to form in The Book of Constellations (Unpublished). In: Workshop Drawing and Weaving: Lines, Indexicality, and Transferring Knowledge in the Premodern World. Universität Bern.

MacMurdie, Meekyung Ruth (18 May 2019). Making Style History: Pattern Books and the Materiality of Comparative Aesthetics (with Jesse Lockard) (Unpublished). In: 9th Bern Research Camp on the Applied Arts. Universität Bern.

Holler, Theresa (10 May 2019). Petrarch and Botany: A Discourse on Healing (Unpublished). In: 53rd International Congress on Medieval Studies. Medieval Institute, Western Michigan University.

Fricke, Beate (2019). Artifex and Opifex – The Medieval Artist. In: Rudolph, Conrad (ed.) A Companion to Medieval Art: Romanesque and Gothic in Northern Europe. Blackwell companions to art history (pp. 45-70). Hoboken: Wiley-Blackwell

Kersey, Kristopher William (May 2019). The Early Modern Fold: Pleated Fans in Japan’s Encounter with Europe (Unpublished). In: Making Worlds: Art, Materiality, and Early Modern Globalization III.

Kersey, Kristopher William (May 2019). Imaging the Mind in Medieval Japanese Buddhism: Ajikan and its Artifacts (Unpublished). In: 28th Annual Patricia McCarron McGinn Lecture. University of California, Los Angeles.

MacMurdie, Meekyung Ruth (13 April 2019). New Combinations: forming knowledge in The Book of Theriac (Unpublished). In: Image, Ornament, Matter: A Symposium on their Limits and Intersections in the History of Art. University of Florida, Gainesville.

Fricke, Beate (11 April 2019). “Creation and Creativity in the Holkham Bible. Ingenuity in Early Modern art and science” (Unpublished). In: Genius Before Romanticism: Ingenuity in Early Modern Art and Science. Cambridge, UK. 11.-12. April.

Sears, Andrew (7 March 2019). Marketing Saints: The Serial Production of Mechelen Statuettes (Unpublished). In: Kunst, Ökonomie und Kapital im Mittelalter, Ringvorlesung Berner Mittelalter Zentrum. Universität Bern. FS 2019.

Fricke, Beate (15 February 2019). “Materie, cuius miratur turba decorem… Creation and creativity in the Holkham Bible” (Unpublished). In: Bild-Irritationen. Freiburg. 14.-16. Februar.

Kersey, Kristopher William (February 2019). Facing Death in Global Modernity, 1600–1900 (Unpublished). In: 107th Annual Meeting of the College Art Association. New York.

Fricke, Beate; Frohne, Ursula; Grave, Johannes; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2019). Zeitschrift für Kunstgeschichte, 82(1). Deutscher Kunstverlag

Kersey, Kristopher William (January 2019). Reconsidering the Eyeless Sūtra (Menashikyō): Temporality, Dissonance, Method, and Ritual (Unpublished). In: The International Master’s Program and International Doctorate in Japanese Humanities Distinguished Lecture Series. Kyūshū University, Fukuoka, Japan.

Fricke, Beate; Holler, Theresa (2019). Rosenrot. Die Bildwelt von Flora, Fauna und Fons vitae im Godesscalc-Evangelistar als Heilsraum. In: Embach, Michael; Moulin, Claudine; Wolter-von dem Knesebeck, Harald (eds.) Die Handschriften der Hofschule Kaiser Karls des Großen – individuelle Gestalt und europäisches Kulturerbe (pp. 97-128). Trier: Verlag für Geschichte und Kultur

Rüffer, Jens (2019). Die Puerta de las Platerías (Santiago de Compostela) – Zwischen Fragment und Flickwerk. Anmerkungen zur Wahrnehmung mittelalterlicher Figurenportale. In: Albrecht, Stephan; Breitling, Stefan; Drewello, Rainer (eds.) Das Kirchenportal im Mittelalter (pp. 132-141). Petersberg: Michael Imhof Verlag

Lenk, Stefanie (2019). Cristãos Ibéricos e Antiguidade Clássica — o Baptistério de Milreu/Estói (Algarve) nos Finais da Antiguidade Tardia. In: García, Jorge Tomás; Del Prete, Vanessa (eds.) Imágenes, lengua y creencias en Lusitania romana. Access archaeology (pp. 108-133). Oxford: Archaeopress Publishing

Lenk, Stefanie (2019). A relief of the 5th century B.C. and its Christian re-use - A Crusader spolia in Bari? (Unpublished). In: Workshop Transforming the Past: the concept of object biographies. University of Bern.

Mühlemann, Corinne (2019). Tiraz-Inschrift mit Auszügen aus dem Koran. In: Köllermann, Antje-Fee; Unsinn, Christine (eds.) Zeitenwende 1400. Die goldene Tafel als europäisches Meisterwerk (p. 156). Petersberg: Michael Imhof Verlag

Mühlemann, Corinne (2019). Fragment eines Seidenstoffes mit Inschriften- und Perlband. In: Köllermann, Antje-Fee; Unsinn, Christine (eds.) Zeitenwende 1400. Die goldene Tafel als europäisches Meisterwerk (p. 167). Petersberg: Michael Imhof Verlag

Studer-Karlen, Manuela (2019). Nora Büchsenschütz, Iberische Halbinsel und Marokko. Repertorium der christlich-antiken Sarkophage Bd. 4, Wiesbaden. Göttinger Forum für Altertumswissenschaften, 22, pp. 1073-1082. Seminar für Klassische Philologie, Heidelberg 10.14628/GFA_022_2019_R10

2018

Bailey, Jess Genevieve (17 December 2018). Engendering war: drawing military conflict in the late middle ages (Unpublished). In: Graduate Colloquium, Prof. Dr. David Ganz. Institute für Kunstgeschichte, Universität Zürich.

Fricke, Beate; Frohne, Ursula; Grave, Johannes; Hamburger, Jeffrey F.; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2018). Zeitschrift für Kunstgeschichte, 81(4). Deutscher Kunstverlag

Kersey, Kristopher William (December 2018). The Japanese Folding Fan in the Hands of Modernity (Unpublished). In: Thirty-first Annual Michele and Peter Berton Memorial Lecture on Japanese Art. Los Angeles County Museum of Art (LACMA).

Quené, Saskia Christin (2 November 2018). Form follows material? Äquivokationen aus Gold und Licht bei Joe Ramirez (Unpublished). In: Kunst und Material: Repräsentation, Stofflichkeit, Prozesse. SIK-ISEA Zürich.

Holler, Theresa; Fricke, Beate (11 October 2018). Flora und Fauna im Bildrahmen – Effekt und Repräsentation. Zur Naturvorstellung bei Hrabanus Maurus (Unpublished). In: Die Handschriften der Hofschule Kaiser Karls des Großen – individuelle Gestalt und europäisches Kulturerbe. Trier, Deutschland. 11.-12. Oktober.

Bailey, Jess Genevieve (6 October 2018). Disability and Gendered Violence: bodies along the borders of armed conflict (Unpublished). In: Permeable Bodies in Medieval and Early Modern Visual Culture. University College London.

Sears, Andrew Russel (October 2018). Weaving, Spinning, Sewing: Dressing Relics at Herkenrode Abbey (Unpublished). In: University of Cambridge.

Quené, Saskia Christin (27 September 2018). Zwischen Geheimnis und Verrat: Die Pigmente des Judas Iskariot (Unpublished). In: Berner Mittelalter Zentrum. Universität Bern.

Fricke, Beate; Grave, Johannes; Hamburger, Jeffrey F.; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2018). Zeitschrift für Kunstgeschichte, 81(3). Deutscher Kunstverlag

Fricke, Beate; Frohne, Ursula; Grave, Johannes; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2018). Zeitschrift für Kunstgeschichte, 81(2). Deutscher Kunstverlag

Lenk, Stefanie (18 June 2018). Problems of Reuse: Convenience and Conversion? An Exploration of Collaborative Method in Material Religion (Unpublished). In: Konferenz des Europäischen Verbands für Religionswissenschaften. Bern. 17.-21. Juni 2018.

Bailey, Jess Genevieve (4 June 2018). Precarious Lines: violence, desire, and bodily difference in the long 15th century (Unpublished). In: Swiss Doctoral Summer School for Art History. Institut für Kunstgeschichte, Universität Zürich.

Fricke, Beate (8 May 2018). Miracles of Mediation (Unpublished). In: Abendvortrag Institut für Kunstgeschichte Florenz (MPI). Florenz. 8.5.2018.

Kersey, Kristopher William (May 2018). Faces in Japanese Art (Unpublished). In: Public lecture by invitation of the Embassy of Japan. Japan Information & Culture Center, Washington, DC.

Fricke, Beate (28 April 2018). Miracles of Mediation. Crossing Lineages of Insemination and Creation (Unpublished). In: CAUSALITY AND THE WORK OF Art A CLARK COLLOQUIUM. The Clark Institute. APRIL 27–28, 2018.

Fricke, Beate; Frohne, Ursula; Grave, Johannes; Zimmermann, Michael F. (eds.) (2018). Zeitschrift für Kunstgeschichte, 81(1). Deutscher Kunstverlag

Quené, Saskia Christin (15 March 2018). Zur Transformation des Goldgrundes: Licht und Gold in zwei Marienkrönungen des Fra Angelico (Unpublished). In: Forum Kunstgeschichte Italiens. Freiburg.

Sears, Andrew Russel (March 2018). Embroidered Heads': St. Ursula's Skulls and the Cologne Textile Trade, 1500 (Unpublished). In: Renaissance Society of America. New Orleans.

Fricke, Beate (22 February 2018). Bildraum und Horizont (Unpublished). In: Epistemische Schichten. Weltsehen und Weltverstehen in der Frühen Neuzeit. Wolfenbüttel. 22.-23. Februar 2018.

Lenk, Stefanie (20 February 2018). Merely decorative? - How Mosaics in Baptisteries shape the Ritual (Unpublished). In: Vorlesungsreihe “Mosaics and Society in Late Antiquity”. Ioannou Centre for Classical and Byzantine Studies, Oxford. 20. Februar 2018.

Kersey, Kristopher William (February 2018). The Anthology of the Thirty-Six Poets and the Problem of Collage in Modern Japan (Unpublished). In: East Asia Center Speaker Series. University of Virginia, Charlottesville.

Rüffer, Jens (12 January 2018). Die Puerta de las Platerías (Santiago de Compostela) – Zwischen Fragment und Flickwerk. Anmerkungen zur Wahrnehmung mittelalterlicher Figurenportale (Unpublished). In: Mittelalterliche Portale als Orte der Transformation. Bamberg. 11.-14. Januar 2018.

Quené, Saskia Christin (9 January 2018). Von Gold getragen? Humus und Figura in den Madonnen dell’Umiltà des Fra Angelico (Unpublished). In: Workshop Kolleg-Forschergruppe BildEvidenz. Freie Universität Berlin.

Marti, Susan; Nemec, Richard; Winzeler, Marius (eds.) (2018). předmět obchodu - modla - muzejní exponát - Die Prager Pietà in Bern. Handelsgut – Götzenbild – Museumsexponat. Schriften des Bernischen Historischen Museums: Vol. 14. Prag/Bern: Národní galeria, Bernisches Historisches Museum

Rüffer, Jens (2018). From Peláez to Gelmírez. The Problem of Art Patronage at the Romanesque Cathedral of Santiago de Compostela. In: Camps, Jordi; Castiñeiras, Manuel; McNeill, John; Plant, Richard (eds.) Romanesque Patrons and Processes: Design and Instrumentality in the Art and Architecture of Romanesque Europe (pp. 63-72). London: Routledge

Rüffer, Jens (2018). Das Doberaner Münster im Spiegel zisterziensischer Spiritualität. In: Weilandt, Gerhard; von Cossart, Kaja (eds.) Die Ausstattung des Doberaner Münsters. Kunst im Kontext. Edition Mare Balticum: Vol. 2 (pp. 32-49). Petersberg: Michael Imhof Verlag

Rüffer, Jens (2018). Der Umbau des Sanktuariums unter Bischof Diego II. Gelmírez: Anmerkungen zur Rekonstruktion der Confessio der Jakobuskirche von Santiago de Compostela. In situ: Zeitschrift für Architekturgeschichte, 2018, pp. 187-194. Wernersche Verlagsgesellschaft

Rüffer, Jens; Seeberg, Stefanie; Wolf, Fabian (2018). Zisterzienser, Zisterzienserinnen (B. Architektur). In: RDK Labor. München: Zentralinstitut für Kunstgeschichte München

Kersey, Kristopher William (2018). Dynamism, liquidity, and crystallization in the discourse of Japanese art history. In: Pfisterer, Ulrich; Tauber, Christine (eds.) Einfluss, Strömung, Quelle: Aquatische Metaphern der Kunstgeschichte. Veröffentlichungen des Zentralinstituts für Kunstgeschichte in München: Vol. 47 (pp. 287-310). Bielefeld: Zentralinstitut für Kunstgeschichte und Transcript Verlag

Kersey, Kristopher W. (2018). In Defiance of Collage: Assembling Modernity ca. 1112 CE. Archives of Asian art, 68(1), pp. 1-32. Duke University Press 10.1215/00666637-4342384

Holler, Theresa (2018). Infernale Landschaften: Wie Dantes Commedia das Bild des Weltgerichts in Italien verändert. Deutsches Dante-Jahrbuch, 93(1), pp. 74-103. De Gruyter 10.1515/dante-2018-0005

Studer-Karlen, Manuela (2018). Gut und Böse in den Weltgerichtsbildern der royalen Kirchenstiftungen des mittelserbischen Reiches. Iconographica, 17, pp. 47-65. SISMEL

Studer-Karlen, Manuela (2018). Les Typologies mariales dans l'art paléologue. Byzantina, 36, pp. 103-166. Aristotle University of Thessaloniki

Kaffenberger, Thomas; Bacci, Michele; Studer-Karlen, Manuela (eds.) (2018). Cultural Interactions in Medieval Georgia. Scrinium Friburgense: Vol. 41. Wiesbaden: Reichert

Studer-Karlen, Manuela (2018). Old Testament Prefigurations of the Mother of God in Medieval Georgian Iconography. In: Bacci, Michele; Kaffenberger, Thomas; Studer-Karlen, Manuela (eds.) Cultural Interactions in Medieval Georgia. Scrinium Friburgense: Vol. 41 (pp. 89-114). Wiesbaden: Reichert

2017

Rüffer, Jens (2017). Organisationsstruktur und Bauablauf hoch- und spätmittelalterlicher Großbaustellen. In: Rheidt, Klaus; Lorenz, Werner (eds.) Groß Bauen. Großbaustellen als kulturgeschichtliches Phänomen. Kulturelle und technische Werte historischer Bauten: Vol. 1 (pp. 77-90). Basel: Birkhäuser

Fricke, Beate (2017). Making Marvels – Faking Matter: Mediating Virtus between the Bezoar and Goa Stones and Their Containers. In: Göttler, Christine; Mochizuki, Mia M. (eds.) The Nomadic Object. The Challenge of World for Early Modern Religious Art. Intersections: Vol. 53 (pp. 342-367). Amsterdam: Brill 10.1163/9789004354500_013

Fricke, Beate (27 October 2017). Travelling stones and the sea of glass (Unpublished). In: Objects of Resistance: early global material cultures between inclusion, resilience and refusal (1300- 1600).. Mailand.

Fricke, Beate (27 October 2017). Profane Origins, Sacred Use – A rock crystal lion as a liturgical object and its potential references to cosmological thoughts (Unpublished). In: VII Coloquio Ars Mediaevalis. Lo profano en el arte sagrado medieval. Aguilar de Campoo (Spanien).

Elsner, Jaś; Lenk, Stefanie (eds.) (2017). Imagining the Divine. Art and the Rise of World Religions. Oxford: Ashmolean Museum

Rüffer, Jens (21 September 2017). Mit dem Latein am Ende – Die Zisterzienser an der Peripherie Europas. Widersprüche und Grenzen religiöser Transferprozesse (Unpublished). In: 4. Forum Kunst des Mittelalters: 360° – Verortung, Entgrenzung, Globalisierung. Berlin-Brandenburg. 20.-23. September 2017.

Rüffer, Jens (4 July 2017). Beyond all orders – The Foundation of the Novum monasterium and its re-integration by creating tradition, identity and image (Unpublished). In: International Medieval Congress Leeds. University of Leeds. 03.-07. Juli 2017.

Fricke, Beate (20 May 2017). Traveling Treasures - from Leo Insidiabatur to Agnus Dei (Unpublished). In: Seeking Transparency: The Medieval Rock Crystals. Florenz. Kunsthistorisches Institut (MPG). 19.-20.Mai 2017.

Rüffer, Jens (8 April 2017). Die Erneuerung des Sanktuariums der Jakobuskirche: Das Verschwinden des Heiligen, seines habitaculums und die Schaffung eines abstrakten Heiligtums (Unpublished). In: BilderGewalt: Zerstörung – Zensur – Umkodierung – Neuschöpfung (5. Frühjahrsakademie des Kunsthistorischen Forums Irsee). Schwabenakademie Irsee. 07.–9. April 2017.

Holler, Theresa (8 February 2017). Faszination und Verweigerung: Die Rezeption von Dantes Commedia im Camposanto in Pisa und der Cappella Strozzi in Florenz (Unpublished). In: Dantes ‚Commedia‘ und die bildende Kunst (14.-21. Jahrhundert. Frankfurt a. M., Goethe Universität. 08.02.2017.

Holler, Theresa (2017). Dante’s Verbal Images and Their Pictorial Afterlife: Visualizing the Otherworldly Space in Terni and Orvieto. In: Morel, Philippe; Beyer, Andreas; Nova, Alessandro (eds.) Voir l’au-delà. L’expérience visionnaire et sa représentation dans l’art italien de la Renaissance. Études Renaissantes: Vol. 22 (pp. 51-73). Paris: Brepols

Fricke, Beate (2017). Ockhams Raziermesser und Oresmes Armillarsphäre. In: Einfachheit und Komplexität (pp. 541-572). Stuttgart: Metzler

Adrych, Philippa; Bracey, Robert; Dalglish, Dominic; Lenk, Stefanie; Wood, Rachel (2017). Images of Mithra. Visual conversations in art and archaeology. Oxford: Oxford University Press

Lenk, Stefanie (2017). Iberian Christians and the classical Past – The Baptistery of Milreu/Estói (Algarve) at the End of Late Antiquity. In: Bredekamp, Horst; Trinks, Stefan (eds.) Transformatio et continuatio. Forms of Change and Constancy of Antiquity in the Iberian Peninsula 500-1500. Transformationen der Antike: Vol. 43 (pp. 63-92). Berlin: De Gruyter

Lenk, Stefanie (2017). Material Religion in 19th Century Germany? - Ferdinand Piper's "Monumentale Theologie" and Schleiermacher's Legacy (Unpublished). In: Kolloquium Christianity, Theology and Heritage. Centre for Religion and Heritage und Protestantse Theologische Universiteit, Groningen.

Lenk, Stefanie (2017). Material Religion and ‘Monumental Theology’ – Since When do Theologians Care for Art? (Unpublished). In: Forschungskolloquium 'The objects of Art + Architecture'. Universität Groningen.

Lenk, Stefanie (2017). Imagining the Divine. What Art tells us about Religiosity (Unpublished). In: Friends' Lecture. Ashmolean Museum, Oxford.

Lenk, Stefanie (2017). Imagining the Divine (Unpublished). In: Curator's Talk. Ashmolean Museum, Oxford.

Lenk, Stefanie (2017). From Empires of Faith to Imagining the Divine (Unpublished). In: Ashmolean Museum Research Seminar.

Rüffer, Jens; Nussbaum, Norbert (2017). Das Mönchsleben innerhalb der Klausur. In: Uelsberg, Gabriele; Altringer, Lothar; Mölich, Georg; Wolter- von dem Knesebeck, Harald (eds.) Die Zisterzienser – Das Europa der Klöster ; Begleitbuch zur Ausstellung (pp. 54-65). Darmstadt: Konrad Theiss

Rüffer, Jens (2017). Von der Ruine zum Denkmal. Die Klöster Lehnin und Chorin im 19. Jahrhundert. In: Werz, Joachim (ed.) Die Zisterzienser. Konzeptionen klösterlichen Lebens (pp. 289-304). Regensburg: Schnell und Steiner

Rüffer, Jens (2017). Die „Bildpolitik“ der Zisterzienser. Widersprüche und Missverständnisse. In: Mölich, Georg; Nußbaum, Norbert; Wolert-von dem Knesebeck, Harald (eds.) Die Zisterzienser im Mittelalter (pp. 131-148). Köln: Böhlau-Verlag

Rüffer, Jens (2017). Funktionalität und Spiritualität: Die Wasserversorgung bei den Zisterziensern. In: Huber-Rebenich, Gerlinde; Rohr, Christian; Stolz, Michael (eds.) Wasser in der mittelalterlichen Kultur. Das Mittelalter. Beihefte: Vol. 4 (pp. 242-254). Berlin: Walter de Gruyter GmbH & Co. KG

Rüffer, Jens (2017). Die Klosterkirche zu Netze – Fragen an die Baugeschichte. In: Kümmel, Birgit; Meier, Esther (eds.) Die ehemalige Klosterkirche der Zisterzienserinnen in Netze. Ars ecclesia: Kunst vor Ort: Vol. 4 (pp. 23-35). Kromsdorf: Jonas Verlag

Rüffer, Jens (2017). Gründungsurkunde des Klosters Netze (1228). In: Kümmel, Birgit; Meier, Esther (eds.) Die ehemalige Klosterkirche der Zisterzienserinnen in Netze. Ars ecclesia : Kunst vor Ort: Vol. 4 (pp. 36-38). Kromsdorf: Jonas Verlag

Sears, Andrew (2017). Protection and Guidance. In: Beyond Compare: Art from Africa in the Bode Museum (pp. 71-88). Berlin: Edition Braus

Sears, Andrew; Akkermann, Antje (2017). Performance. In: Beyond Compare: Art from Africa in the Bode Museum (pp. 89-110). Berlin: Edition Braus

Sears, Andrew (2017). Fragmented Objects. In: Beyond Compare: Art from Africa in the Bode Museum (pp. 148-151). Berlin: Edition Braus

Sears, Andrew (2017). Representation and Embodiment. In: Beyond Compare: Art from Africa in the Bode Museum (pp. 156-159). Berlin: Edition Braus

Sears, Andrew (2017). The Gaze. In: Beyond Compare: Art from Africa in the Bode Museum (pp. 160-163). Berlin: Edition Braus

Sears, Andrew (2017). Power and Community. In: Beyond Compare: Art from Africa in the Bode Museum (pp. 184-187). Berlin: Edition Braus

Sears, Andrew (2017). Portrait Heads. In: Beyond Compare: Art from Africa in the Bode Museum (pp. 188-191). Berlin: Edition Braus

Sears, Andrew (2017). Schutz und Anleitung. In: Unvergleichlich: Kunst aus Afrika im Bode-Museum (pp. 71-88). Berlin: Edition Braus

Sears, Andrew; Akkermann, Antje (2017). Performance. In: Unvergleichlich: Kunst aus Afrika im Bode-Museum (pp. 89-110). Berlin: Edition Braus

Sears, Andrew (2017). Fragmente. In: Unvergleichlich: Kunst aus Afrika im Bode-Museum (pp. 148-151). Berlin: Edition Braus

Sears, Andrew (2017). Darstellung und Verkörperung. In: Unvergleichlich: Kunst aus Afrika im Bode-Museum (pp. 156-159). Berlin: Edition Braus

Sears, Andrew (2017). Blicke. In: Unvergleichlich: Kunst aus Afrika im Bode-Museum (pp. 160-163). Berlin: Edition Braus

Sears, Andrew (2017). Macht und Gemeinschaft. In: Unvergleichlich: Kunst aus Afrika im Bode-Museum (pp. 184-187). Berlin: Edition Braus

Sears, Andrew (2017). Porträtköpfe. In: Unvergleichlich: Kunst aus Afrika im Bode-Museum (pp. 188-191). Berlin: Edition Braus

2016

Holler, Theresa (2016). Jenseitsbilder: Dantes 'Commedia' und ihr pikturales Nachleben im Weltgericht bis 1500 (Submitted). (Dissertation, Humboldt-Universität zu Berlin, Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftlichen Fakultät)

Rössler, Johannes (2016). Die philologische Arbeit am Bild, oder: Wie soll man Raffael mit Vasari interpretieren? Anton Springer und Herman Grimm im Streit um die Schule von Athen. In: Jonietz, Fabian; Nova, Alessandro (eds.) Vasari als Paradigma. Rezeption, Kritik, Perspektiven / The Paradigm of Vasari. Reception, Criticism, Perspectives. Collana del Kunsthistorisches Institut in Florenz: Vol. 20 (pp. 103-110). Venedig, Italien: Marsilio

Stirnemann, Julia Mia (2016). Über Projektionen: Weltkarten und Weltanschauungen. Von der Rekonstruktion zur Dekonstruktion, von der Konvention zur Alternative (Unpublished). (Dissertation, Universität Bern, Philosophisch-Historische Fakultät)

Rössler, Johannes (2016). Alternativen zu Hildebrand und Wölfflin. Formanalyse, Ikonologie und Polemik in Justis "Beiträgen zu Michelangelo" (1900/1909). In: Marten, Bettina; Kanz, Roland (eds.) Carl Justi und die Kunstgeschichte. Ars iberica et americana: Vol. 20 (pp. 165-176). Frankfurt am Main, Deitschland: Vervuert

Rössler, Johannes (2016). Die Aktualitäten des Hieronymus Bosch. Stationen seiner wissenschaftlichen und künstlerischen Wiederentdeckung 1822-1950. In: Kemperdick, Stephan; Dinter, Ina (eds.) Hieronymus Bosch und seine Bildwelt im 16. und 17. Jahrhundert (pp. 38-53). Petersberg, Deutschland: Michael Imhof

Rössler, Johannes (2016). Die Aldobrandinische Hochzeit als gemalte Farbentheorie. Kopierpraxis und Notation in Hinblick auf Goethes Farbenlehre. In: Dönike, Martin; Müller-Tamm, Jutta; Steinle, Friedrich (eds.) Die Farben der Klassik. Wissenschaft – Ästhetik - Literatur. Schriftenreihe des Zentrums für Klassikforschung: Vol. 3 (pp. 147-172). Göttingen: Wallstein

Rüffer, Jens (27 October 2016). Architektur und Ritus bei den Zisterziensern: Kirche - Kapitelsaal – Refektorium (Unpublished). In: Ringvorlesung des Berner Mittelalterzentrums. Universität Bern. 27. Oktober 2016.

Fricke, Beate (25 October 2016). Arcing the Horizon. The Curvature, the Celestial Spheres and the Picture Plane (Unpublished). In: Vortragsreihe/Lecture series Department of History of Art, Johns Hopkins University, Baltimore, U.S.A.. Baltimore. 25.10.2016.

Fricke, Beate (ed.) (2016). Representations, 2016(136). University of California Press

Fricke, Beate (2016). Früchte des Sehens. In: Elm, Susanna; Vinken, Barbara (eds.) Braut Christi. Familienformen in Europa im Spiegel der 'sponsa' (pp. 75-100). Paderborn: Fink-Verlag

Fricke, Beate (ed.) (2016). Representations, 2016(135). University of California Press

Rössler, Johannes (2016). Goethe und Meyer in der Sammlung Boisserée. Die Historisierung altkölnischer Malerei und ihre klassizistische Revision. Goethe-Jahrbuch, 132, pp. 108-119. Böhlaus Nachfolger

Lenk, Stefanie (2 June 2016). Late Antique Baptismal Imagery at Milreu and Mértola – Religious Ambivalence as a Strategy? (Unpublished). In: Congresso Internacional Arte e Religião na Lusitânia, Museu Nacional de Arqueologia. Lissabon. 2-3. Juni 2016.

Rüffer, Jens (14 May 2016). To be or not to be – The hidden relics of Saint James and the reconstruction of the sanctuary built by Diego II Gelmírez (Unpublished). In: 51st Congress on Medieval Studies. Medieval Institute, Western Michigan University. 12.-15. Mai 2016.

Rüffer, Jens (22 April 2016). Reims und die paradigmatische Stellung der champagnesischen Architektur im frühen 13. Jahrhundert – Der Vergleich mit Westminster (Unpublished). In: ETH Zürich. Zürich. 22. April 2016.

Fricke, Beate (ed.) (2016). Representations, 2016(134). University of California Press

Rüffer, Jens (4 March 2016). Sens, Saint-Denis und Abt Suger als Forschungsproblem (Unpublished). In: ETH Zürich. Zürich. 04. März 2016.

Fricke, Beate (ed.) (2016). Representations, 2016(133). University of California Press

Rössler, Johannes (2016). Über das Helldunkel. Reflexionen zu Druckgraphik und Reproduktionsmedien in den "Propyläen". In: Wolf, Norbert Christian; Ehrmann, Daniel (eds.) Klassizismus in Aktion. Goethes "Propyläen" und das Weimarer Kunstprogramm. Literaturgeschichte in Studien und Quellen: Vol. 24 (pp. 329-348). Weimar: Böhlau

Holler, Theresa (2016). Giorgio Vasari: Sechs toskanische Dichter und Agnolo Bronzino: Studie für Profilbildnis Dantes. In: Eclercy, Bastian (ed.) Maniera. Pontormo, Bronzino und das Florenz der Medici (238 -238). Frankfurt a. M.: Prestel

Holler, Theresa (2016). Agnolo Bronzino: Rime. In: Eclercy, Bastian (ed.) Maniera. Pontormo, Bronzino und das Florenz der Medici (238 -238). Frankfurt a. M.: Prestel

Lenk, Stefanie (2016). Pre-Christian Imagery in Late Antique Baptisteries in North Africa – a Paradox? (Unpublished). In: Late Antique and Byzantine Art and Archaeology Seminar. St John’s College, Oxford.

Lenk, Stefanie (2016). Pagan roots - Reconstructing Christian tradition from late antique baptisteries (Unpublished). In: President’s Seminar. Wolfson College, Oxford.

Rüffer, Jens (2016). Kapitelsaal und Refektorium: Anmerkungen zu zwei Klausurbauten der Zisterzienser im europäischen Kontext. In situ: Zeitschrift für Architekturgeschichte, 2016, pp. 153-162. Wernersche Verlagsgesellschaft

Spieser, Jean-Michel; Studer-Karlen, Manuela (2016). Remarques sur la datation de Tokalı II. In: Brodbeck, Sulamith; Nicolaïdès, Andréas; Pagès, Paule; Pitarakis, Brigitte; Rapti, Ioanna; Yota, Élisabeth (eds.) Mélanges en l’honneur de Catherine Jolivet-Lévy. Travaux et Mémoires du Centre de recherche d'histoire et civilisation de Byzance: Vol. 20/2 (pp. 573-594). Paris: Editions de Boccard

2015

Holler, Theresa (12 December 2015). Der Ewigkeit auf der Spur: Das Museum Schnütgen in Köln anhand ausgewählter Werke (Unpublished). In: Das Geschenk der Ewigkeit. Bensberg. 11.-13.12.2015.

Holler, Theresa (23 June 2015). Zwischen Bewunderung und Ablehnung. Dantes Commedia in der sakralen Kunst des 14. Jahrhunderts (Unpublished). In: Reise in die jenseitige Welt. Dantes Göttliche Komödie. Bensberg, Thomas-Morus-Akademie. 22.-23.06.2015.

Rössler, Johannes (2015). Die Wahl des Bildgegenstandes unter den Prämissen klassizistischer Gattungssystematik. Zur Kritik an Tischbein, Hetsch und Carstens im Umfeld von Goethes "Propyläen" 1798. In: Meier, Albert; Valk, Thorsten (eds.) Konstellationen der Künste um 1800. Reflexionen – Transformationen – Kombinationen. Schriftenreihe des Zentrums für Klassikforschung: Vol. 2 (pp. 37-57). Göttingen: Wallstein

Rössler, Johannes (2015). Der Hexenmeister von Toledo. Carl Justi und der Beginn der deutschen El Greco-Forschung. In: Wismer, Beat; Scholz-Hänsel, Michael (eds.) El Greco und der Streit um die Moderne: Fruchtbare Missverständnisse und Widersprüche in seiner deutschen Rezeption zwischen 1888 und 1939 (pp. 52-70). Berlin, New York: de Gruyter

Rössler, Johannes (2015). Zwischen Peter von Cornelius und Eugène Burnand. Herman Grimm über die Einbildungskraft der Künstler. In: Lauer, Bernhard (ed.) Herman Grimm (1828-1901) zwischen Nachmärz und Gründerzeit. Jahrbuch der Brüder-Grimm-Gesellschaft: Vol. 17-18 (pp. 61-76). Kassel: Brüder Grimm Gesellschaft

Fricke, Beate (2015). Presence through Absence. Thresholds and Mimesis in Painting. Representations, 130(1), pp. 1-27. University of California Press 10.1525/rep.2015.130.1.1

Holler, Theresa (2015). Tonkunst und Klangperspektiven. Überlegungen zu Musikinstrumenten und Strafwerkzeugen in der Strozzi-Kapelle. In: Wolf, Gerhard (ed.) Bild, Ding, Kunst. I Mandorli: Vol. 13 (pp. 165-187). Berlin/München: Deutscher Kunstverlag

Holler, Theresa (2015). L’Aldilà della Cappella Strozzi. I domenicani, l’esilio di Dante e il ritorno dell’Inferno. In: Brilli, Elisa; Fenelli, Laura; Wolf, Gerhard (eds.) Images and Words in Exile. Avignon and Italy during the first half of the 14th century. Millennio Medievale: Vol. 107 (pp. 401-420). Florenz: Sismel

Fricke, Beate (2015). Fallen Idols - Risen Saints. Sainte Foy of Conques and the Revival of Monumental Sculpture in Medieval Art. Studies in the Visual Cultures of the Middle Ages: Vol. 7. Turnhout: Brepols

Studer-Karlen, Manuela (2015). Benjamin Fourlas, Die Mosaiken der Acheiropoietos-Basilika in Thessaloniki. Eine vergleichende Analyse dekorativer Mosaiken des 5. und 6. Jahrhunderts (= Millenium Studien, 35), Berlin 2012. Klio - Beiträge zur alten Geschichte, 97(1), pp. 398-401. De Gruyter 10.1515/klio-2015-0032

Studer-Karlen, Manuela (2015). Zur Rekonstruktion der Szenen B 1 und B 9 in Centcelles. In: Arbeiter, Achim; Korol, Dieter (eds.) Der Kuppelbau von Centcelles. Neue Forschungen zu einem enigmatischen Denkmal von Weltrang. Iberia Archaeologica: Vol. 21 (pp. 171-186). Tübingen: Ernst Wasmuth Verlag

Studer-Karlen, Manuela (2015). Illness and Disability in Late Antique Christian Art (third to sixth century). In: Laes, Christian; Mustakallio, Kathariina; Vuolanto, Ville (eds.) Children and Family in Late Antiquity. Life, Death and Interaction. Interdisciplinary Studies in Ancient Culture and Religion (pp. 53-76). Leuven: Peeters Publishers

Studer-Karlen, Manuela (2015). Pyxide en ivoire de l’Antiquité tardive représentant les Femmes au tombeau. In: Martiniani-Reber, Marielle (ed.) Byzance en Suisse (pp. 56-57). Milano: 5 Continents Editions

2014

Rössler, Johannes (2014). Im Blick der Medusa Rondanini. Aporien klassizistischer Theoriebildung in Zeichnungen von Johann Heinrich Meyer und Friedrich Bury. In: Valk, Thorsten (ed.) Heikle Balancen. Die Weimarer Klassik im Prozess der Moderne. Schriftenreihe des Zentrums für Klassikforschung: Vol. 1 (pp. 179-198). Göttingen: Wallstein

Rössler, Johannes (2014). Winckelmann et son siècle. In: Beyer, Andreas; Osterkamp, Ernst (eds.) Goethe et l’art. Les écrits de Goethe sur les beaux-arts. Répertoire des artistes cités. Passages/Passagen: Vol. 48 (pp. 199-214). Paris: Éditions de la maison des sciences de l’homme

Rössler, Johannes (2014). Sur les objets des arts plastiques. In: Beyer, Andreas; Osterkamp, Ernst (eds.) Goethe et l’art. Les écrits de Goethe sur les beaux-arts. Répertoire des artistes cités. Passages/Passagen: Vol. 48 (pp. 129-144). Paris: Éditions de la maison des sciences de l’homme

Rössler, Johannes; Kemperdick, Stephan (2014). "Die Kunst ist kein Zahlungsobjekt." Die Altarflügel von Jan van Eyck und Dieric Bouts in den Berliner Sammlungen und ihre Abgabe an Belgien 1920. In: Grabowski,, Jörn; Winter, Petra (eds.) Zum Kriegsdienst einberufen. Die Königlichen Museen zu Berlin und der Erste Weltkrieg. Schriften zur Geschichte der Berliner Museen: Vol. 3 (pp. 161-174). Köln: Böhlau

Rössler, Johannes (24 September 2014). Kunstforschung und Klassizismus. Praktiken der Aufzeichnung in den römischen Jahren Johann Heinrich Meyers 1784-1790 und 1795-1797 (Unpublished). In: Séroux d’Agincourt et l’histoire de l’art autour de 1800 / e la storia dell’arte intorno al 1800 / und die Kunstgeschichte um 1800. Rom, Villa Medici. 23.-24.09.2014.

Rössler, Johannes; Kemperdick, Stephan (eds.) (2014). Der Genter Altar der Brüder van Eyck. Geschichte und Würdigung. Petersberg: Imhof

Rössler, Johannes; Kemperdick, Stephan (eds.) (2014). The Ghent Altarpiece by the Brothers Van Eyck. History and Appraisal. Imhof

Rössler, Johannes; Kemperdick, Stephan (2014). Der Genter Altar in Berlin 1820-1920. Geschichte einer Wiederentdeckung. In: Kemperdick, Stephan; Rössler, Johannes (eds.) Der Genter Altar der Brüder van Eyck. Geschichte und Würdigung (pp. 70-99). Petersberg: Imhof

Rössler, Johannes (2014). Zwischen den Fronten. Der Genter Altar im Ersten Weltkrieg und im Friedensvertrag von Versailles. In: Kemperdick, Stephan; Rössler, Johannes (eds.) Der Genter Altar der Brüder van Eyck. Geschichte und Würdigung (pp. 100-111). Petersberg: Imhof

Rössler, Johannes (2014). Der Rembrandtdeutsche. In: Holler, Wolfgang; Wendermann, Gerda; Püschel, Gudrun (eds.) Krieg der Geister. Weimar als Symbolort deutscher Kultur vor und nach 1914 (p. 117). Dresden: Sandstein-Verlag

Rössler, Johannes (2014). Goethe und Johann Heinrich Meyers Tabelle zur antiken Kunstgeschichte (1826). In: Cortjaens, Wolfgang; Heck, Karsten (eds.) Stil-Linien diagrammatischer Kunstgeschichte. Transformationen des Visuellen: Vol. 2 (pp. 112-131). München, Berlin: Deutscher Kunstverlag

Rössler, Johannes (15 February 2014). Die philologische Arbeit am Bild. Vasari-Rezeption in der deutschsprachigen Kunstgeschichtsschreibung 1850-1900 (Unpublished). In: Vasari als Paradigma. Rezeption, Kritik, Perspektiven / The Paradigm of Vasari. Reception, Criticism, Perspectives. Florenz , Kunsthistorisches Institut / Max-Planck-Institut. 14.-16.02.2014.

Rössler, Johannes (2014). Wagner’sche Vision vom Krieg. In: Holler, Wolfgang; Wendermann, Gerda; Püschel, Gudrun (eds.) Krieg der Geister. Weimar als Symbolort deutscher Kultur vor und nach 1914 (p. 119). Dresden: Sandstein-Verlag

Rössler, Johannes (2014). Der Werdandi-Bund. In: Holler, Wolfgang; Wendermann, Gerda; Püschel, Gudrun (eds.) Krieg der Geister. Weimar als Symbolort deutscher Kultur vor und nach 1914 (p. 119). Dresden: Sandstein-Verlag

Rössler, Johannes (2014). Krieg der Worte. In: Holler, Wolfgang; Wendermann, Gerda; Püschel, Gudrun (eds.) Krieg der Geister. Weimar als Symbolort deutscher Kultur vor und nach 1914 (p. 187). Dresden: Sandstein-Verlag

Rössler, Johannes (2014). Aufruf an die Frauen des Auslandes. In: Holler, Wolfgang; Wendermann, Gerda; Püschel, Gudrun (eds.) Krieg der Geister. Weimar als Symbolort deutscher Kultur vor und nach 1914 (pp. 184-186). Dresden: Sandstein-Verlag

Rössler, Johannes (2014). Propagandaschlacht um Reims. In: Holler, Wolfgang; Wendermann, Gerda; Püschel, Gudrun (eds.) Krieg der Geister. Weimar als Symbolort deutscher Kultur vor und nach 1914 (p. 189). Dresden: Sandstein-Verlag

Rössler, Johannes (2014). Kampf um die deutsche Kunst. In: Holler, Wolfgang; Wendermann, Gerda; Püschel, Gudrun (eds.) Krieg der Geister. Weimar als Symbolort deutscher Kultur vor und nach 1914 (pp. 189-191). Dresden: Sandstein-Verlag

Rössler, Johannes (2014). Johannes Molzahn, Neue Tafeln. In: Holler, Wolfgang; Wendermann, Gerda; Püschel, Gudrun (eds.) Krieg der Geister. Weimar als Symbolort deutscher Kultur vor und nach 1914 (p. 225). Dresden: Sandstein-Verlag

Rössler, Johannes (2014). Johannes Molzahn, Steigen (Steigende Bewegung). In: Holler, Wolfgang; Wendermann, Gerda; Püschel, Gudrun (eds.) Krieg der Geister. Weimar als Symbolort deutscher Kultur vor und nach 1914 (p. 301). Dresden: Sandstein-Verlag

Studer-Karlen, Manuela (2014). La représentation de saint Eleuthère dans les églises crétoises. In: Bock, Nicolas; Foletti, Ivan; Tomasi, Michele (eds.) L'évêque, l'image et la mort. Identité et mémoire au Moyen Âge. Études lausannoises d'histoire de l'art: Vol. 16 (pp. 551-561). Rom: Viella

2013

Holler, Theresa (2 October 2013). La natura paesaggistica nell’Inferno dantesco (Unpublished). In: Arte e natura. Florenz, Kunsthistorisches Institut – Max-Planck-Institut. 02.-05.10.2013.

Holler, Theresa (3 June 2013). Dante’s Vision and Its Pictorial Afterlife: Topography, Exploration of Time and the Nature of Shadow-Bodies in the Other World (Unpublished). In: Voir l’au-delà L’expérience visionnaire et sa représentation dans l’art italien de la Renaissance. Paris, Université Paris I Panthéon-Sorbonne und Deutsches Forum für Kunstgeschichte. 03-05.06.2013.

Holler, Theresa (31 May 2013). Place of No Return. Dante’s Devilish Landscape and the Artistic Eye (Unpublished). In: The Place of Hell. Topographies, Structures, Genealogies. London, The Warburg Institute und King’s College. 31.05–01.06.2013.

Studer-Karlen, Manuela (2013). The Depiction of the Dead Person in Early Christian Art (3rd to 6th century). In: Foletti, Ivan (ed.) The Face of the Dead and the Early Christian World. Arte / Studia Artium Mediaevalium Brunensia: Vol. 1 (pp. 149-160). Rom: Viella

Holler, Theresa (2013). Dante und Florenz. Wechselvolle Begegnungen im Reich der Künste. In: Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn (ed.) Florenz! (p. 178). Bonn: Hirmer

Studer-Karlen, Manuela (2013). Zu den Verstorbenendarstellungen auf frühchristlichen römischen Sarkophagen (3./4.Jh.): Einige Überlegungen. In: Acta XV Congressus internationalis archaeologiae christianae, Toleti (8-12.9.2008) : episcopus, civitas, territorium. Studi di antichità cristiana: Vol. 65 (pp. 1543-1553). Città del Vaticano: Pontificio Istituto di Archeologia Cristiana

Studer-Karlen, Manuela (2013). Les représentations des défunts sur les sarcophages chrétiens. Les sarcophages païens et chrétiens en comparaison. In: Galinier, Martin; Baratte, François (eds.) Iconographie funéraire romaine et société : corpus antique, approches nouvelles ? Collection Histoire de l’art: Vol. 3 (pp. 233-245). Perpignan: Presses universitaires de Perpignan

Schrunk, Ivancica; Studer-Karlen, Manuela (2013). Spalatum (Split): Diocletian’s Palace. In: The Encyclopedia of Ancient History. The Encyclopedia of Ancient History: Vol. 11 (pp. 6340-6342). West Sussex: John Wiley & Sons 10.1002/9781444338386.wbeah16139

Studer-Karlen, Manuela (2013). Constantine VII Porphyrogennetos. In: The Encyclopedia of Ancient History. The Encyclopedia of Ancient History: Vol. 4 (pp. 1731-1732). West Sussex: John Wiley & Sons 10.1002/9781444338386.wbeah03057

2012

Holler, Theresa (2012). Dante, Orfeo ed Euridice. Sonorità poetiche nella Commedia. In: Pollack, Susanne (ed.) Il Dolce Potere delle Corde. Orfeo, Apollo, Arione e Davide nella grafica tra Quattro e Cinquecento. Gabinetto Disegni e Stampe degli Uffizi: Vol. 98 (pp. 131-134). Florenz: Olschki

Studer-Karlen, Manuela (2012). Verstorbenendarstellungen auf frühchristlichen Sarkophagen. Bibliothèque de l'Antiquité Tardive: Vol. 21. Turnhout: Brepols

Studer-Karlen, Manuela (2012). Charles-Michel Diehl. Althistoriker, Byzantinist, Kunsthistoriker. In: Heid, Stefan; Dennert, Martin (eds.) Personenlexikon zur christlichen Archäologie: Forscher und Persönlichkeiten vom 16. bis zum 21. Jahrhundert 1 (pp. 414-416). Regensburg: Schnell & Steiner

Studer-Karlen, Manuela (2012). Paul-Emile Lemerle, Byzantinist. In: Heid, Stefan; Dennert, Martin (eds.) Personenlexikon zur christlichen Archäologie: Forscher und Persönlichkeiten vom 16. bis zum 21. Jahrhundert 2 (pp. 807-808). Regensburg: Schnell & Steiner

Studer-Karlen, Manuela (2012). B. H. Spalthoff, Repräsentationsformen des römischen Ritterstandes, Tübinger Archäologische Forschung 7, Westfalen 2010. Museum Helveticum - schweizerische Zeitschrift für klassische Altertumswissenschaft, 69, p. 122. Schwabe

2011

Holler, Theresa; Söffner, Jan (7 July 2011). Vergils profaner Plan der Hölle. Überlegungen zur Sündenordnung in Dantes Divina Commedia (Unpublished). In: Grenzen der Profanierung. Mathematisch-Naturwissenschaftlicher Saal, Bayerische Akademie der Wissenschaften, München. 07.07.2011.

Studer-Karlen, Manuela (2011). N. Zimmermann, S. Ladstätter, Wandmalerei in Ephesos von hellenistischer bis in byzantinische Zeit, Wien 2010. Museum Helveticum - schweizerische Zeitschrift für klassische Altertumswissenschaft, 68, p. 125. Schwabe

2010

Studer-Karlen, Manuela (2010). Zur spätantiken Elfenbeinpyxis in Sion. Boreas. Münstersche Beiträge zur Archäologie, 33, pp. 43-50. Scriptorium

2008

Studer-Karlen, Manuela (2008). Quelques réflexions sur les sarcophages d’enfants (fin 3e siècle–début 5e siècle). In: Gusi, Francesc; Muriel, Susanna; Olària, Carmen (eds.) Nasciturus, Infans, Puerulus, Vobis Mater Terra. La muerte en la infancia. Sèrie de prehistòria y arqueología (pp. 551-574). Castelló: Diputación de Castelló

2007

Studer-Karlen, Manuela (2007). Sörries, Daniel in der Löwengrube. Zur Gesetzmässigkeit frühchristlicher Ikonographie, Wiesbaden 2005. Museum Helveticum - schweizerische Zeitschrift für klassische Altertumswissenschaft, 64, pp. 190-191. Schwabe

This list was generated on Tue Mar 19 02:34:34 2024 CET.
Provide Feedback