Schmitz, Felix Michael

Up a level
Export as [feed] RSS
Group by: Date | Item Type | Refereed | No Grouping
Jump to: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009

2023

Wirthmiller, Tobias Benedikt; Neu, Beate Ursula; Schmitz, Felix Michael; Wohlfarth, Benny (2023). NEPTUNE. On the seven seas of resilience. Medical Education Online, 28(1), p. 2246782. Taylor & Francis 10.1080/10872981.2023.2246782

Felber, Sibylle J; Guffi, Tommaso; Brem, Beate G; Schmitz, Felix M; Schnabel, Kai P; Guttormsen Schär, Sissel; Eychmüller, Steffen; Zambrano, Sofia C (2023). Talking about dying and death: Essentials of communicating about approaching death from the perspective of major stakeholders. (In Press). Palliative & Supportive Care, pp. 1-10. Cambridge University Press 10.1017/S1478951523001621

Schmitz, Felix Michael; Mitchell, Sharon; Hitzblech, Tanja; Buzzi, Ann-Lea; Guttormsen, Sissel (16 September 2023). Zur Abklärung und Kommunikation genetischer Risiken und Testverfahren unter Berücksichtigung gemeinsamer Entscheidungsfindung: Resultate einer Prä-Post-Studie zur Wirksamkeit eines Online-Lernangebots. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House

de la Rosa, Melanie; Guttormsen, Sissel; Schmitz, Felix Michael (15 September 2023). Die Motivation von Fachkräften im Gesundheitswesen, an strukturierten akademischen Weiterbildungsprogrammen (Continuing Professional Development (CPD)) teilzunehmen, beeinflussende Faktoren. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/23gma023

Mews, Claudia; Schönefeld, Eva; Pinilla, Severin; Bauer, Daniel; Schmitz, Felix Michael; Brunk, Irene; Nachtschatt, Ulrike; Ludwig, Sabine (15 September 2023). Rassismus in der medizinischen Ausbildung - Erarbeitung eines Positionspapieres. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) (Abstractband) (p. 244). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/23gma297

Schmitz, Felix Michael; Mitchell, Sharon; Hitzblech, Tanja; Buzzi, Ann-Lea; Guttormsen, Sissel (14 September 2023). Zur Abklärung und Kommunikation genetischer Risiken und Testverfahren unter Berücksichtigung gemeinsamer Entscheidungsfindung: Resultate einer Prä-Post-Studie zur Wirksamkeit eines Online-Lernangebots (#116) (Unpublished). In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Osnabrück. 14. - 16.09.2023.

de la Rosa, Melanie; Guttormsen, Sissel; Schmitz, Felix Michael (14 September 2023). Die Motivation beeinflussende Faktoren von Fachkräften im Gesundheitswesen, an strukturierten akademischen Weiterbildungsprogrammen (Continuing Professional Development (CPD)) teilzunehmen (#163) (Unpublished). In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Osanbrück. 14. - 16.09.2023.

Kiessling, C; Brunk, I; Hege, I; Hempel, L; Kujumdshie, S; Ludwig, S; Schmitz, F M; Schönefeld, E; Schütttpelz-Brauns, K (14 September 2023). Karrierewege für Frauen in der Aus- Weiter- und Fortbildung der Gesundheitsberufe: Zwischen Wunsch und Wirklichkeit (Sym -06). (Unpublished). In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Osnabrück. 14. - 16.09.2023.

Bosshard, Michel; Schmitz, Felix Michael; Guttormsen, Sissel; Nater, Urs Markus; Gomez, Patrick; Berendonk, Christoph (2023). From threat to challenge-Improving medical students' stress response and communication skills performance through the combination of stress arousal reappraisal and preparatory worked example-based learning when breaking bad news to simulated patients: study protocol for a randomized controlled trial. BMC Psychology, 11(1), p. 153. BioMed Central 10.1186/s40359-023-01167-6

Guffi, Tommaso; Brem, Beate; Felber, Sibylle Jeanine; Schmitz, Felix M.; Schnabel, Kai P.; Guttormsen Schär, Sissel; Eychmüller, Steffen; Zambrano, Sofia C. (April 2023). Identifying the essentials of communicating about imminent death from key stakeholders' perspectives. Patent education and counseling, 109(Supplement), p. 13. Elsevier 10.1016/j.pec.2022.10.039

2022

Schmitz, Felix Michael; Felber, Sibylle Jeanine; Buzzi, Ann-Lea; Schnabel, Kai Philipp; Eychmüller, Steffen; Brem, Beate; Zambrano, Sofia; Guttormsen, Sissel (16 September 2022). Über das Sterben sprechen: Zur Wirksamkeit eines Blended-Learning-Angebots für den deutschsprachigen Raum. In: Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) und des Arbeitskreises zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/22gma076

Schmitz, Felix Michael; Buzzi, Ann-Lea; Schnabel, Kai; Berger, Joana; Roten, Fredy-Michel; Peng-Keller, Simon; Brem, Beate; Guttormsen, Sissel (16 September 2022). Die Exploration spiritueller Ressourcen in Patientengesprächen: Ergebnisse zum Nutzen eines webbasierten Lernmoduls. In: Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) und des Arbeitskreises zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/22gma077

Schmitz, Felix Michael; Buzzi, Ann-Lea; Schnabel, Kai Philipp; Berger, Joana; Roten, Fredy-Michel; Peng-Keller, S; Brem, Beate; Guttormsen, Sissel (15 September 2022). Die Exploration spiritueller Ressourcen in Patientengesprächen: Ergebnisse zum Nutzen eines webbasierten Lernmoduls. German medical science. German Medical Science

Felber, Sibylle Jeanine; Guffi, Tommaso; Brem, Beate; Schmitz, Felix Michael; Schnabel, Kai; Guttormsen, Sissel (7 September 2022). Identifying the essentials of communicating about imminent death from key stakeholders’ perspectives (Unpublished). In: International Conference on Communication in Healthcare 2022. Glasgow. 05.09.-09.09.2022.

Mitchell, Sharon; Jaccard, Evrim; Schmitz, Felix Michael; von Känel, Elianne; Collombet, Prune; Cornuz, Jacques; Waeber, Gérard; Guessous, Idris; Guttormsen, Sissel (2022). Investigating acceptability of a training programme in precision medicine for frontline healthcare professionals: a mixed methods study. BMC medical education, 22(1), p. 556. BioMed Central 10.1186/s12909-022-03613-2

Wagner, Felicitas L; Feller, Sabine; Schmitz, Felix M; Zimmermann, Philippe G; Krings, Rabea; Guttormsen, Sissel; Huwendiek, Sören (2022). Usability and preference of electronic vs. paper and pencil OSCE checklists by examiners and influence of checklist type on missed ratings in the Swiss Federal Licensing Exam. GMS Journal for Medical Education, 39(2), Doc24. German Medical Science 10.3205/zma001545

Mitchell, Sharon; Jaccard, E.; Schmitz, Felix Michael; Guessous, I; Guttormsen, Sissel (2022). Entering an era of Precision Medicine: A needs assessment guiding design of a targeted training programme in CPD. In: AMEE Abstract Book 2022. Lyon. 27. - 31.08.2022.

2021

Schmitz, Felix Michael; Bauer, Daniel; Schnabel, Kai Philipp; Woermann, Ulrich; Guttormsen, Sissel (September 2021). Lernen mit Anwendungsbeispielen als Vorbereitung für simulierte Patientengespräche: Optimierung des Lerneffekts mithilfe von Annotationen. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21gma067

Felber, Sibylle J.; Guffi, Tommaso; Brem, Beate; Schmitz, Felix M.; Schnabel, Kai; Guttormsen Schär, Sissel; Eychmüller, Steffen; Zambrano, Sofia C. (September 2021). Über’s Sterben sprechen: Das Wesentliche der Kommunikation über den nahenden Tod aus unterschiedlichen Perspektiven. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21gma077

Brem, Beate Gabriele; Lüscher, Katharina Tendai; Schmitz, Felix Michael; Schnabel, Kai Philipp; Peng-Keller, Simon; Guttormsen, Sissel (September 2021). Welche Haltung haben Medizinstudierende in Hinblick auf den Einbezug spiritueller Aspekte von Krankheit und Leiden in Patientengespräche? In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/21gma064

Mitchell, Sharon; Jaccard, Evrim; Schmitz, Felix; Collombet, Prune; Guessous, Idris; Guttormsen, Sissel (2021). Using Needs Assessment to design a new training programme for frontline healthcare professionals: Part 1 - A Focus Group Study. In: AMEE 2021. virtual conference, Dundee. 27-30 August 2021.

Felber, S.J.; Zambrano, S.C.; Guffi, T.; Brem, B.; Schmitz, F.M.; Schnabel, K.; Guttormsen Schär, S.; Eychmüller, S. (2021). The essentials of communicating about approaching death: Development of a communication model. Palliative medicine, 35(1A), pp. 188-189. Sage

Mitchell, Sharon; Jaccard, Evrim; Schmitz, Felix; Collombet, Prune; Cornuz, Jacques; Waeber, Gerard; Guessous, Idris; Guttormsen, Sissel (2021). Begin with the end in mind! Use of Kirkpatrick’s framework to design and implement a training programme in CPD: a practical mixed methods model for needs assessment. In: GMA-Jahrestagung. German Medical Science GMS Publishing House

2020

Bauer, Daniel; Lahner, Felicitas-Maria; Huwendiek, Sören; Schmitz, Felix M.; Guttormsen, Sissel (2020). An overview of and approach to selecting appropriate patient representations in teaching and summative assessment in medical education. Swiss medical weekly, 150(w20382), w20382. EMH Media 10.4414/smw.2020.20382

Brem, Beate Gabriele; Plüer, Jael; Schnabel, Kai Philipp; Peng-Keller, Simon; Guttormsen Schär, Sissel; Schmitz, Felix Michael (18 November 2020). Fokusgruppenstudie zur Validierung eines "spiritual-care" Gesprächsmodells. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) (p. 46). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/20gma059

Lüer, Sonja; Schmitz, Felix; Guttormsen Schär, Sissel; Woermann, Ulrich (18 November 2020). The simulated physician – a novel concept in communication training. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/20gma061

Schmitz, Felix Michael; Schnabel, Kai Philipp; Bauer, Daniel; Woermann, Ulrich; Guttormsen, Sissel (2020). Learning how to break bad news from worked examples: does the presentation format matter when hints are embedded? Results from randomised and blinded field trials. Patient education and counseling, 103(9), pp. 1850-1855. Elsevier Ireland https://doi.org/10.1016/j.pec.2020.03.022

2019

Freeman, Jodie; Raabe, Andreas; Schmitz, Felix; Guttormsen, Sissel (2019). Lifelong self-directed learning in the digital age: an orientation of current software tools supporting experts in maintaining and updating their knowledge. In: Sampson, Demetrios G.; Ifenthaler, Dirk; Isaías, Pedro; Mascia, Maria Lidia (eds.) CELDA 2019. 16th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age. Proceedings (pp. 443-446). Cagliari, Italy: IADIS Press

2018

Minder, Stefan P.; Weibel, David; Wissmath, Bartholomäus; Schmitz, Felix M. (2018). Do students achieve the desired learning goals using open-book formative assessments? International journal of medical education, 9, pp. 293-301. International Journal of Medical Education, Nottingham 10.5116/ijme.5bc6.fead

Schmitz, Felix; Stricker, Daniel; Guttormsen, Sissel (28 August 2018). Can coping-related weblog writing encourage medical students’ communication skills in stressful situations? In: AMEE 2018. Basel, Switzerland.

Schmitz, Felix Michael; Schnabel, Kai; Bauer, Daniel; Bachmann, Cadja; Woermann, Ulrich; Guttormsen, Sissel (2018). The learning effects of different presentations of worked examples on medical students’ breaking-bad-news skills: A randomized and blinded field trial. Patient education and counseling, 101(8), pp. 1439-1451. Elsevier Ireland 10.1016/j.pec.2018.02.013

2017

Schmitz, Felix; Schnabel, Kai; Stricker, Daniel; Fischer, Martin; Guttormsen, Sissel (2017). Learning communication from erroneous video-based examples: A double-blind randomised controlled trial. Patient education and counseling, 100(6), pp. 1203-1212. Elsevier Ireland 10.1016/j.pec.2017.01.016

2016

Schmitz, Felix; Schnabel, Kai; Göldlin, Adrian; Woermann, Ulrich; Guttormsen, Sissel (16 September 2016). Which types of web-based worked examples on breaking bad news are most suitable to foster communication skills in 4th year medical students? Results from a randomised field trial. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma134

Wagner, Felicitas Lony; Feller, Sabine; Schmitz, Felix; Zimmermann, Philippe; Guttormsen, Sissel; Krings, Rabea; Huwendiek, Sören (16 September 2016). Vergleich elektronischer Checklisten mit Papierchecklisten im Rahmen der Clinical Skills Prüfung der Eidgenössischen Prüfung Humanmedizin: Ergebnisse einer Umfrage unter den Prüfenden der letzten zwei Jahre. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma161

Totter, A; Schmitz, Felix; Petko, D (2016). Online-Reflexion mittels Weblogs: Ein disziplinübergreifender Ansatz zum Umgang mit Belastung in der berufspraktischen Ausbildung angehender Lehrpersonen und Mediziner/innen. In: Wachtler, Josef; Ebner, Martin; Gröblinger, Ortrun; Kopp, Michael; Bratengeyer, Erwin; Steinbacher, Hans-Peter; Freisleben-Teutscher, Christian; Kapper, Christine (eds.) Digitale Medien: Zusammenarbeit in der Bildung. Medien in der Wissenschaft: Vol. 71 (pp. 24-34). Waxmann

Totter, Alexandra; Egger, Nives; Schmitz, Felix; Hermann, Thomas; Petko, Dominik (2016). Online-Reflexion mittels Weblogs: Ein Mittel zur Auseinandersetzung mit belastenden Situationen in der berufspraktischen Ausbildung von Lehrpersonen? Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung: Zeitschrift zu Theorie und Praxis der Aus- und Weiterbildung von Lehrerinnen und Lehrern, 34(2), pp. 203-211. Schweizerische Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung, SGL

Weber, Uwe; Constantinescu, Mihai Adrian; Woermann, Ulrich; Schmitz, Felix; Schnabel, Kai (2016). Video-based instructions for surgical hand disinfection as a replacement for conventional tuition? A randomised, blind comparative study. GMS Journal for Medical Education, 33(4), Doc57. German Medical Science 10.3205/zma001056

2015

Petko, Dominik; Egger, Nives; Schmitz, Felix; Totter, Alexandra; Hermann, Thomas; Guttormsen, Sissel (2015). Coping through blogging: A review of studies on the potential benefits of weblogs for stress reduction. Cyberpsychology - journal of psychosocial research on cyberspace, 9(2) Faculty of Social Studies, Masaryk University 10.5817/CP2015-2-5

2013

Schmitz, Felix; Schnabel, Kai; Guttormsen, Sissel (28 November 2013). Fostering patient-centered communication skills through studying erroneous examples: An initial randomized controlled study (Unpublished). In: 5th GHS Symposium. Münchenwiler. 28.-29.11.2013.

Schmitz, Felix (4 September 2013). Elektronische Erfassung klinischer Fertigkeiten mit dem eOSCE System. In: 26. Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Medizinische Informatik. Bern. 04.09.2013.

Schmitz, Felix (2 February 2013). Was ist (gute) Usability und warum ist die wichtig? (Unpublished). In: PDMS Conference Switzerland 2013. Bern. 01.02.2013.

Schmitz, Michael Felix (2013). Einsatz mobiler digitaler Checklisten zur Fremdbeurteilung medizinischer Fertigkeiten. Healthcare-IT Schweiz. Das Jahrbuch für alle IT-Verantwortlichen im Schweizer Gesundheitswesen, 2014, pp. 22-23. Antares Computer Verlag GmbH

2012

Schmitz, FM; Zimmermann, PG (2012). Studentische Akzeptanz von mobilen elektronischen Checklisten zur Fremdbeurteilung von OSCE-Leistungen. In: , (ed.) GMA Jahrestagung 2012 Abstractband (p. 109). GMA

2011

Gaunt, K; Schmitz, Felix; Stolze, M (2011). Choose Popovers over Buttons for iPad Questionnaires. In: , (ed.) Human Coputer Interaction (pp. 533-540). Berlin-Heidelberg: Springer

Schmitz, Felix; Zimmermann, PG; Gaunt, K; Stolze, M; Guttormsen, S (2011). Electronic Rating of Objective Structured Clinical Examinations: Mobile Digital Forms Beat Paper and Pencil Checklists in a Comparative Study. In: USAB 2011, LNCS 7058. Information Quality in eHealth (pp. 501-512). Berlin-Heidelberg: Springer

Schmitz, Felix; Zimmermann, PG (2011). Der Einsatz von Apple iPads zur Bewertung von OSCE-Kandidaten als gewinnbringender Ersatz fü gängige Papierchecklisten? Eine systematische Vergleichsstudie. In: , (ed.) Tagunsband Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung GMA (pp. 501-512). German Medical Science GMS Publishing House

2010

Minder, SP; Schmitz, Felix; Guttormsen, S (2010). The need of full-featured web-based formative assessment in a medical PBL-curriculum: students', lecturers' and theory's view. In: Proceedings of the annual meeting of IADIS International Conference on Cognition and Exloratory Learning in Digital Age.

2009

Schmitz, Felix Michael; Zimmermann, Philippe Georges; Guttormsen, Schär Sissel (2009). An initial e-learning ontology as didactic guide for teachers, developers and learners.

Schmitz, Felix Michael; Zimmermann, Philippe Georges; Guttormsen, Sissel (2009). An initial e-learning ontology: Formal description of four key concepts in the field of e-learning.

Provide Feedback